Vi kollar på en tomt som behöver fyllas med ca.2000m3 för att komma upp till nivå med vägen och bli jämn och fin. Någon som har erfarenhet av att fylla? Priser skall jag ta reda på när åkerierna öppnar imon. Tänkte mer utförandet hur man packar osv? Antar att åkeriet bara kommer åka dit och dumpa materialet. Har ni haft grävare där under tiden och som sagt hur packas det ordentligt?
 
  • Gilla
Fejkskåningen
  • Laddar…
En vibrovält löser packningen, sen fixar grävaren du tar ut för övriga schaktarbeten avjämningen.
 
  • Gilla
Mattias_Eson och 2 till
  • Laddar…
Beroende på hur långt du har till gropen så kanske du ska köra ut en del material innan du tar dit en maskin sen beroende på hur mycket du ska fylla så behövs det olika fraktioner kan vara allt ifrån 0-150 till 0-45 Så du behöver ju ha en maskin till att lägga ut allt lastmaskin eller grävmaskin och en ordentlig padda
 
Ska man fylla 2000m3 är det överblivna schaktmassor som är aktuellt, sen lägger man önskat bärlager där det behövs.
 
2000m3 packad mark är förövrigt ~200 tippade lass
 
Redigerat:
Missade att det var 2000m3 läste m2 då är det som sagt läge att leta billiga schaktmassor eller typ gratis beror ju på hur bråttom man har att bli klar
 
  • Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
R
Nosa om det byggs i närheten med schaktning i bland vill dom bli av med massorna , kanske transportkostnad , den beror helt på vilken kund det är till dom , det kan vara långt till en tipp för att bli av med massor och transport kostar
 
Ska vara mer specifik. Vägen ligger ca.70cm över tomtgräns sedan faller tomten bort från vägen så på "djupaste" delen är vi nere på 1,8-2m. Har beställt utsättare för att ta exakta höjder innan vi budar på tomten. Men snabbt räknat med 2m djup över hela tomten pratar vi 2000m3 vilket i verkligheten är alldeles för mycket men bättre mer än för lite i beräkningen tänker jag. Sedan håller dom på att gräva ut göteborg som alla vet just nu så hoppas på att själva fyllnadsmassorna kommer bli gratis, bara betala för transport sedan topplager eller bärmassor kommer bli betalda massor. Jag är inte så orolig för själva massorna, det är mer tillvägagångs sättet som oroar mej. Kommer jag behöva beställa ut en grävare som står med maskin och puttar ut hela tiden eller hur gör man? Jag har tillgång till en 5.5tons maskin jag kan åka ut och putta undan med själv på eftermiddagarna men den räcker väll inte på långa vägar för att packa? Jag menar, tippar dom precis vid tomtgräns från vägen funkar ju den lilla grävarn ett tag för att få ut de varje kväll men när vi börjar komma 5-10m från vägen börjar de ju bli dags att få de packat så dom kan backa ut på tomten och tippa direkt i slänten som blir? Skall även tilläggas att tippen dom lägger allt på idag är samma avfart från 40an som tomten, skillnaden är svänga vänster 2km till tippen eller höger 4km till tomten.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Du är medveten om att Göteborg i stort är lera? Fyller du med med morän och har en vält där kan du "putta" ut massorna tillräckligt för att schaktbilarna ska kunna köra längre och längre in på tomten. Så kan du skava av bulorna som blir med grävaren på kvällarna.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Det med att åka ut och tippa beror på vad det är för massor , får inte vara ren lera , du får ta reda på vad massorna har för delar i sig , du skrapar ut och är dom någotsånär fasta så håller det med boggibilar , 5,5tons maskin trycker rätt bra även fast den går på larver , går ju att dunka lite med skopan eller åka baklänges med den på släp , så det trycks ihop
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Glöm schaktmassorna från Västlänken och annat. De är redan sålda.
Kolla med Jehanders i Kållered om de kan hjälpa dig.
 
Men innan du köper tomten, så bör du kolla med kommunen om de tillåter den utfyllningen.
 
Looprocks.se
Massabyte.se
 
Då har jag ringt runt lite grann idag. Att fylla med bärande ca.200-250m2 upp till rätt höjd för att få ner hus,garage samt uppfart ligger runt 70000:- med transporter. Jag räknar med 100000:- för som vanligt lär det tillkomma något. sedan fylla ut resten är gratis, dom vill inte ha betalt för sådana massor och dom vill heller inte ha något för transporterna då dom redan får betalt för dessa via bolagen som gör sej av med massorna. Enda problemet är att man inte kan styra när. Man kör dit när det är lämpliga massor att fylla med helt enkelt. Dom verkade ha koll alla jag ringt till, de va inget nytt för dom att fylla tomter och då antar jag att dom per automatik inte kommer köra dit lera eller annat olämpligt material för att fylla med. Sedan vad jag förstår behöver jag inget marklov för det ligger utanför detaljplan, däremot behöver jag anmäla att jag kommer utföra en höjning så komunen vet om det men inget som behöver granskas eller godkännas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.