Vi håller på att renovera ett par rum. All tapet har tagits ned och väggarna har bredspacklats (ej slipats än). Nu ska dom målas och tanken är att skippa taklist och köra en så kallad snobbrand, dvs måla ner takfärgen ett par centimeter på väggen.

Väggarna är av gips och taket är av någon slags skivor. På de flesta väggar är det hyfsat tätt mellan vägg och tak men vid vissa väggar är det en betydande glipa, se bilder nedan.

Mina frågor är nu.
1) Vad är lämpligt att använda för att fylla igen springorna?
2) Jag har läst att man brukar lägga en övermålningsbar mjukfog som slutgiltig yta. Vad använder man till den?

Springa mellan tak och golv
Måttband visar en stor glipa mellan ett nymålat tak och en vägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan tak och nymålad vägg med mätsticka som illustrerar avståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg utan springa
Hörnet av ett rum med synlig springa mellan det bredspacklade gipstaket och väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag använder målarfog/latexfox i rätt många fall. Men oklart hur bra det blir att verkligen måla över en så bred fog.

Det går ju alltid att spackla igen så gott det går, sen köra remsa och spackla snyggt igen. Men ska du ändå köra takfärgen en bit på väggen (antar att den är vit) kan du lika gärna måla som du vill ha det och fylla i med fog i efterhand. Förutsatt att du snyggar/jämnar till hela vägen. Använder du fogverktyg som gör fogen slät och fin lär det inte synas. Skulle väggen/taket röra sig så det blir sprickor i fogen är det lätt att byta till taklist istället. Gäller å använda fog av bra kvalitet som inte gulnar, det är väl det enda.
 
  • Gilla
stalf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.