Tog ned taklisterna och det ser ut som ni ser på bilderna. Det är yttervägg man ser som består av mexitegel, lecablock och puts innerst. Kommer så klart sätta upp nya lister när jag är klar men bör man: låta sprickan vara, fylla med något fogskum, fylla med spackel eller murbruk, och i så fall vilken sort?

Spricka mellan tak och yttervägg där mexitegel, lecablock och puts syns efter borttagen taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Microkatten
Vad har hänt där? Jag antar att leca-blocken bakom är ok och att det bara är putsen som av någon anledning är nedsjunken. Vad är det för typ av bruk? Om man inte vet exakt så kan man fylla i med ett svagt bruk, t.ex. rent kalkbruk eller lerbruk. Det är alltid bra att täppa till potentiella risker för drag...
 
Hur vet man vad det är för bruk?
 
Microkatten
Finns ju ingen som murat leca med kalkbruk så kör du med C-bruk så blir det så bra.
 
Kanon, tack för svar! Ska lägga ventilerat Nivellgolv på samma våningsplan och har plockat bort en del av gamla golvet för att inspektera betongplattan som ser ojämn ut. Väggarna är Leca så jag måste täta längst ned på väggarna mot golvet samt även täta eventuella läckagepunkter i plattan. Är det lämpligt med samma puts till detta? Tex någon av dessa?:
http://www.beijerbygg.se/store/priv...bruk/fasadputs/putsbruk-c---kc?artikel=804507
https://www.bauhaus.se/putsbruk-c.html
Ojämn betongplatta med avlägsnat golv och synlig del av träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På golvet tar du ett cementbruk. Du tar bort allt trä antar jag?
 
Stefan N skrev:
På golvet tar du ett cementbruk. Du tar bort allt trä antar jag?
Tack, ja jag ska bort med allt organiskt material från plattan är tanken. Hoppas inte de gjutna reglarna sitter för hårt bara :)
 
S
Sutteräng skrev:
Tack, ja jag ska bort med allt organiskt material från plattan är tanken. Hoppas inte de gjutna reglarna sitter för hårt bara :)
Har gjort det jobbet, de nedgjutna reglarna satt så innohelvete. Tog en slagborr med bara slaget aktiverat och en liten bilmejsel så bila jag bort det ganska enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.