Hej

Har införskaffat oss en sådan här bestway pool på 15.000 liter
https://lekmer.se/power-stalram-pool-232l-427-x-122-cm/p/123677

Nu till tankarna hur vi ska fylla upp denna. Självklart kan vi ta kommunalt från kranen då det inte är förbud ännu hos oss.

Men, skulle vi kunna köra från ån? Jag har redan idag en vattenpump från ån till befattning osv.
Det skulle gå betydligt snabbare då den klarar 170l/min om jag kopplar på rätt slangar. Och det är redan 20-21 grader i det vattnet.

Men som ni ser på bifogade bilden så är det ju rätt brunt nu när jag testat fylla lilla poolen.

Men skulle det kunna renas med medel osv? Nu är det ju ingen sandfilterpump med i paketet jag köpte men hade ändå tänkt att köpa det till nästa sommar.

Vad tror ni?
 
  • En uppfälld uppblåsbar barnpool med brunt vatten och flytande leksaker, belägen på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Hej!

Jag fyllde vår pool med mälarvatten. Såg inte så roligt ut till en början men det tog 3-4 dagar att bli helt klart och rent. Vi har sandfilter och uv-filter.
 
Bra sandfilter + chockklorera fixar nästan vilket vatten som helst.
 
Funkade fint med sandfilter pump :)
 
PatrikRoos85 PatrikRoos85 skrev:
Hej

Har införskaffat oss en sådan här bestway pool på 15.000 liter
[länk]

Nu till tankarna hur vi ska fylla upp denna. Självklart kan vi ta kommunalt från kranen då det inte är förbud ännu hos oss.

Men, skulle vi kunna köra från ån? Jag har redan idag en vattenpump från ån till befattning osv.
Det skulle gå betydligt snabbare då den klarar 170l/min om jag kopplar på rätt slangar. Och det är redan 20-21 grader i det vattnet.

Men som ni ser på bifogade bilden så är det ju rätt brunt nu när jag testat fylla lilla poolen.

Men skulle det kunna renas med medel osv? Nu är det ju ingen sandfilterpump med i paketet jag köpte men hade ändå tänkt att köpa det till nästa sommar.

Vad tror ni?
En gammal tunna med stort lock som man gör ett extra hål längst ner och ett högst upp och skruvar dit slangnipplar. Sedan stoppar man in t ex skrynklad geotextil eller liknande och pumpar vattnet igenom. Emellanåt öppnar man den stora luckan och byter ut materialet. Det funkar ungefär som filterbollarna som säljs till rening av små pooler. Jag har gjort lite sådana experiment när min egen brunn sinade (grannarna vattnade dygnet runt i två veckor pga nyinköpta rull-gräsmattor).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.