Hej,

Jag bor i en tvåplansvilla och har haft alldeles för lågt tryck i radiatorsystemet ett tag nu vilket resulterat i att alla element på övervåningen inte blir varma. Nu var det knappt 0,4 bar i tryck och jag antog att det skulle finnas en kran och en säkerhetsventil någonstans mellan systemet och vattenmätaren. Jag antog att jag hittade rätt ställe och försökte skruva, men det svarta vredet satt som berget sad.gif Så när jag tog en polygrip till hjälp så tog jag såklart i för hårt och hade sönder den svarta plastknoppen. angry.gif

Tilläggas kanske bör att det är trångt som synden och att man därför inte kommer åt att ta i precis som man vill..
Utifrån de två bilderna nedan, ser det ut som om jag är på rätt ställe och vrider? (Det står Auf <---> Zu på den svarta knoppen). Och med den svarta knoppen menar jag såklart INTE temperaturvrdet längst fram i bild, det är de två knopparna bakom som är den blå och svarta jag pratar om..

Den blå säkerhetsventilen verkar funka. Det hörs ett porlande ljud när jag trycker in den och jag tyckte att mätaren rörde sig neråt mot 3 bar..

Så, det jag undrar är: är det rätt ställe för att fylla på vatten i systemet, och har ni något förslag på hur jag ska lyckas om det inte går att vrida på det svarta reglaget?

Tacksam för svar!

DSC_0454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0456.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ju ut att vara avstängningen till blandningsventilen, måste finnas nå mer vred kolla runt expansionkärlet?!

//Per
 
Krilleman
Nej, det där är inte påfyllningen till värmesystemet. (Ventilrör och blandningsventil)

Har du öppet eller slutet expensionskärl? (liten röd burk i källaren eller stor burk på vinden)

Lägg upp lite fler bilder på systemet så kan nog vi glada forumister klura ut hur du har det kopplat! (y)
 
Du kan börja smyga systemet från vattenmätaren tills du hittar ett vred som ansluter sig till värdesystemet
 
Tack för hjälpen. Tar på mig skämshatten efter att ha hittat ett rött vred närmare expansionskärlet..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.