Hej!

Jag hade ett läckande element som jag precis lagat, ganska mycket vatten försvann ur elementet när jag lagade det. Jag inser att jag borde ha tömt systemet innan jag började skurva i elementet men jag kunde inte klura ut hur jag skulle göra det.

Hur som helst, nu är det dax att fylla på det och jag vill bara försäkra mig om att jag inte gör något fel. Är det bara att fylla på vatten eller? Var tar i så fall luften vägen? Jag har sökt länge och väl på nätet men hittar ingen info om hur det här ska gå till.
 
Vattenläckor hör till när man lagar element...

Hur som helst. Det är bara att fylla på vatten igen. Däremot ska du avlufta elementen efteråt. Detta för att få bort luften i radiatorsystemet. Du öppnar luftningsventilen på radiatorn och låter all luft försvinna (tills vatten börjar sippra ut)

Du kan behöva göra detta även på övriga radiatorer i systemet. Om du har värmen på, så kan du oftast märka ifall ett element har luft i sig genom att det inte blir varmt)

Repetera avluftningen efter några dagar då systemet har stabiliserat sig.
 
Ska man vara riktigt duktig när man avluftar ska man stänga av systemet några timmar och sedan lufta. Annars är det lite av champagne i rören och det är svårare att lufta.
 
BoByggarn skrev:
Vattenläckor hör till när man lagar element...

Hur som helst. Det är bara att fylla på vatten igen. Däremot ska du avlufta elementen efteråt. Detta för att få bort luften i radiatorsystemet. Du öppnar luftningsventilen på radiatorn och låter all luft försvinna (tills vatten börjar sippra ut)

Du kan behöva göra detta även på övriga radiatorer i systemet. Om du har värmen på, så kan du oftast märka ifall ett element har luft i sig genom att det inte blir varmt)

Repetera avluftningen efter några dagar då systemet har stabiliserat sig.


Helt rätt
 
Tack för svaren, det gick hur bra som helst. :D När du säger "systemet" BoByggarn, menar du pumpen då eller?

-Z
 
Zulan skrev:
Tack för svaren, det gick hur bra som helst.  :D När du säger "systemet" BoByggarn, menar du pumpen då eller?

-Z
Jag syftar på hela värmeanläggningen, dvs lufta av samtliga radiatorer i bostaden.
 
Helst skall också vattnet i radiatorkretsen vara ordentligt uppvärmt först också, eftersom syre löser sig i vatten bättre vid låg temperatur och man vill bli av med detta syre. Se därför till att panntemperaturen är över 60 grader och ha fullt öppen shunt en stund för att få ut det varma vattnet, stäng sedan av cirkulationspumpen, vänta en stund och lufta. Jag vet att en del värmepumpar som normalt sett inte jobbar med temperaturer över 55 grader har ett reservläge med enbart el just för driftsättning och urluftning där temperaturen höjs till ca 70 grader.
 
Vill bara tillägga att om man inte stänger av cirkulationspumpen, så kan det bli så att när man luftar vissa av elementen, de på övervåningen i mitt fall,
så suger de in luft istället... jätteirriterande.
Antar att det kan vara undertryck i elementen närmast
pumpens sugsida, och expansionskärlet satt bara
någon meter högre än de elementen.
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Passa på att kolla förtrycket i expansionskärlet (om du har ett med blåsa) innan du fyller på hela systemet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.