Har en Nibe F1245 bergvärmepump och trycket i den kalla sidan har försvunnit. Jag tror det är avluftaren som man ser i bilden (bakom mätaren) under som har något fel för det läcker vätska ibland ur den, så den har förmodligen släppt ut trycket samt luft. Borde väl vara någon bar eller så i systemets kalla sida, har förstått det funkar utan tryck men helst ska de va tryck.

22818836428_11357d19c3_b.jpg

Jag tänkte jag skulle ta min handpump för provtryckning och fylla på med mera kylvätska, men var kopplar jag in den??? Tror det är i kopplingen längst bak i bilden med den röda knoppen.

Alternativt ska det vara nånstans här man fyller i men jag ser inte riktigt var det skulle vara:
30695801710_7e2ecd76ba_b.jpg
 
Nej, den röda knoppen är övertrycksventilen, du fyller på i ditt påfyllnadskoppel. Det är det som du har på din nedre bild. Det är lite svårt att se på bilden vilka kranar det sitter på den men i princip så borde det räcka att du kopplar på dig där med en så avluftad slang som möjligt och öppnar den lilla kranen och trycker i lite vätska.
 
Tack för svar, först idag blev det att ens kolla på det. Jag tittade på den där "kopplingsdosan" och det finns två ventiler en med en pil som pekar neråt och en som pekar uppåt, jag antar man ska fylla i den som det pekar uppåt på.

Problemet är att jag inte vet om kranen är av eller på och jag är rädd att skruva bort den svarta korken och det börjar rinna ut en massa vätska, handtagen är ju avkapade och det är lite bökigt att få det med bara fingrarna. Jag tippar dom ska vara av om allt är rätt gjort dock, så att inte trycket ligger på korken.
 
Du fyller på i nån av de båda nedre uttagen på kopplet dom används när man rundpumpar brine den ena pumpar in och i den andra kommer returen tillbaka du behöver endast öppna ventilen närmast uttaget. När du ändå håller på kolla filtret som sitter under muttern på ovan sidan.
 
Fyllde på igår på morgonen, fick ca en halv bar i systemet, verkade inte bli mera. På kvällen så kollade jag igen och då var det 0 bar igen... Så uppenbarligen har vi en läcka nånstans och det är förmodligen under jord för inte hittar jag några våta fläckar eller känner den där starka lukten av kylmediet nånstans.
 
Tråkigt, då är det nog bara att ta dit en installatör. Men anläggningen är rätt ny - det var väl inte så längesen ni flyttade in?
 
3 år var det.
 
Öh... Nu är trycket tillbaka? Va händer här?
 
Borta igen, kollade nyss, pumpen var igång, vet inte om det har något att göra med saken. Men väldigt mysko...
 
Jo, pumpen brukar kunna bygga upp ett litet tryck men det borde ju i te försvinna?
 
Det verkar funka tvärtom här, trycket kom tillbaka efter pumpen stannade. Nu går den igen och trycket är borta.
 
Enligt vad jag fått förklarat kan detta bero på att expansionskärlet är sönder. Jag hoppas det är orsaken och inte något läckage nånstans i rören.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.