Jag har precis köpt en lägenhet som jag nu renoverar så smått. När jag tog bort de gamla listerna vid en av väggarna märkte jag att glipan mellan golvet och väggen var tejpad, och bakom tejpen stack isolering, säg stenull, fram. När elektrikerna senare borrade hål i gipsväggen märkte jag att de kändes ett tydligt drag från hålen. När man tittar i hålen verkar det vara ganska tomt. Viss isolering, men också en massa tomrum.

Till saken hör att huset är byggt på 50-talet, med tegelväggen, men just på denna väg byggdes på 90-talet ett burspråk, med lätta väggar i trä och gips, verkar det som.

Tomrenoverat rum, fönster, radiator, verktyg, byggmaterial på golvet, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hålet (nedan) syns dels tegelväggen till höger, dels bristen på isolering generellt. Borde det inte vara proppfullt?

Vägg med elinstallationer, hål, isolering, och gipsplattor på golvet. Renovering eller reparation pågår möjligtvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insnöad vy genom rör med trasiga terrakottabitar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hål i en vägg avslöjar isolering och tegelstenar, skador eller renovering pågår kanske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är om jag behöver göra något, och om jag bör göra något, åt detta? Är det meningen att det skall vara ett sådant drag? Borde jag fylla på med isolering? Vilken typ? Spelar det någon roll, eller kan jag lika gärna bara spruta in några burkar sådant isoleringsskum?

Det är på samma sätt på motsatta sidan av burspråket.
 
MrJay
MrJay MrJay skrev:
Det kan vara s.k. ventilerade väggar du har?
Men det står att det är för källarytterväggar? Känns märkligt att inte isolera en vägg på marknivå ordentligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.