Ska fylla på luft i hydroforen för första gången. Standardproceduren är ju:

  1. stäng av pumpen
  2. tappa hydroforen på vatten till önskad vattennivå
  3. fyll på luft mha kompressor
  4. starta pumpen
Nu är det dock så att vi inte har någon pump i huset. Den sitter i ett pumphus som jag inte har tillgång till.

Min fråga är då: kan jag skippa steg 1 helt och hållet?
 
Blir svårt att tappa ut vattnet om pumpen fyller på hela tiden, om du nu inte har en ventil så du kan stänga av inkommande vatten för då borde det fungera men jag vet inte hur bra det är om pumpen står och jobbar mot en stängd ventil.
 
Om man tappar vatten och fyller luft samtidigt och håller trycket över tillslagstrycket så fungerar det.

Protte
 
Det fungerar även om du "normalt" har tex 3 kg tryck tar kompressorn och fyller på med luft tills du tex har 4 kg i hydroforen. Det kan du upprepa några gånger tills du har rätt vattennivå i hydroforen.
 
prototypen skrev:
Om man tappar vatten och fyller luft samtidigt och håller trycket över tillslagstrycket så fungerar det.
Kanske en otroligt dum fråga, men hur vet jag vad tillslagstrycket är?
 
MrOil skrev:
Kanske en otroligt dum fråga, men hur vet jag vad tillslagstrycket är?
Om du tappar vatten tills pumpen startar så är det alltså trycket i startögonblicket.

Jag tycker dock att du ska strunta i tillslagstrycket och i stället använda elmont's metod.
Om man omväxlande fyller på luft och sedan tappar ur vatten tills man når ner till frånslagstrycket borde det vara svårt att misslyckas (man slutar alltså när frånslagstrycket nås vid önskad vattennivå).

/Hasse

Edit:
För att det ska funka måste man naturligtvis utföra detta när vattennivån är över den önskade. Är den under så får man först tappa ur vatten tills pumpen startar.
 
Redigerat:
Jag stängde av inkommande vatten, tappade ur vatten ur hydroforen och fyllde på luft. Det var i princip inget luft alls i hydroforen, men nu fungerar det prima! Tack för alla som svarade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.