Hej!

Har en Bosch EHP jordvärmepump och har noterat att det är dags att fylla på systemet med köldbärarvätska. När jag kollar manualen så ser det enkelt ut, bara lossa hatten på säkerhetsventilen och sen fyll på med vätska... Men hur? Ventilen bara knäpper till när jag skruvar på hatten, och när jag tar bort hatten så finns det inget mer att skruva på! Eller? Vad missar jag?

Har en dunk med färdigblandad vätska, så jag vet vad jag ska fylla på med och det är jag som stängt av vredet direkt under nivåkärlet för att fylla på vätska. Den brukar såklart vara öppen!

Jordvärmepumps nivåkärl med säkerhetsventil och stängda röda kulventiler, som väntar på påfyllning av köldbärarvätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller en röd säkerhetsventilkork ovanför en installerad jordvärmepumpventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På första bilden: Röret som går från säkerhetsventilen och åt vänster är ett avrinningsrör som slutar strax nedanför bild.

Har kollat lite till på det, och det verkar såklart som att jag (teoretiskt) är tänkt att skruva av själva ventilen från nivåkärlet? Men det kan jag ju inte eftersom att avrinningsröret sitter i vägen och hindrar mig från att gänga av ventilen. Och avrinningsröret är fäst med klämring så jag kan inte lossa det... Moment 22?
 
A
du har ju av någon anledning en säkerhetsventil monterad?
ta bort hela ventilen och fyll på till nivå
 
Lustig anslutning...
Min Nibes nivåkärl har en lekande stor mutter mot gummipackning på ovansidan så att säkerhetsventilen kan skruvas av för påfyllning.
 
Redigerat:
Fick såga av avrinningsröret så att det gick att gänga av från ventilen. När det var borta så var det ju enkelt att lossa hela ventilen från nivåkärlet. Får införskaffa en skarv så att jag kan skarva ihop avrinningsröret igen!

Så nu är det löst, men en miss av rörläggaren måste jag säga...!
 
Du behöver inte förlänga avrinningsröret igen.
Det kommer aldrig att droppa något från det.
 
  • Gilla
Wiss och 1 till
  • Laddar…
Egentligen ska inte säkerhetsventilen sitta där. Ett allt för vanligt fel man ser. Den ska sitta på ett t-rör under den ventilen du nu har stängt.
På toppen på kärlet monterar man en vanlig kulventil, eller ballofix eller motsvarande.
 
Vet inte hur det är med alla pumpar, men min Nibe 1230 har SÄV inritad vilket jag också installerade då för 11 år sen.
Sen kan jag hålla med om att det förmodligen är av mindre praktisk betydelse eftersom det är osannolikt (men inte omöjligt) att det skulle expandera så mycket att den någonsin öppnar.

Schema över värmepumpsinstallation med markerad säkerhetsventil (SÄV) och komponentförteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lordi skrev:
Egentligen ska inte säkerhetsventilen sitta där. Ett allt för vanligt fel man ser. Den ska sitta på ett t-rör under den ventilen du nu har stängt.
På toppen på kärlet monterar man en vanlig kulventil, eller ballofix eller motsvarande.
Felet är väl egentligen att det sitter en kulventil som kan stänga bort säkventilen annars tycker jag det är fördel med säk ventilen på toppen ingen risk att brine kommer ut om ventilen skulle öppna då kommer endast luft.
 
Precis, felet är att det går att stänga bort säkerhetsventilen.

Säkerhetsventilen sitter på brinekretsen i första hand för det fall man får ett internt läckage, och får ut köldmedium från kylkretsen ut i brinesidan. Har då någon glömt öppna ovan nämnda avstängningsventil, så finns risk för att man spränger röret ner i borrhålet, alternativt skjuter någon koppling.
I normalfallet expanderar inte vätskan så mycket att säkerhetsventilen behöver lösa ut.
 
Men ditt kärl är ju inte högsta punkten i anläggningen. Då måste man väl ha tryck i kärlet. Skruvar man bara bort säkventilen och fyller på den vägen försvinner ju allt tryck. Har du ingen påfyllningsventil man kan koppla in sig på för att pumpa in brine och samtidigt få upp ett tryck? Är det inte en sådan man ser under kärlet (de två avsluten under isoleringen)?
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Inte trycksatt just nu för det är ändå högsta punkten - men bra för felsökning.

Tryckmätare på noll och mässingskopplingar monterade på en expansionstank mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
esox71 skrev:
Men ditt kärl är ju inte högsta punkten i anläggningen. Då måste man väl ha tryck i kärlet. Skruvar man bara bort säkventilen och fyller på den vägen försvinner ju allt tryck. Har du ingen påfyllningsventil man kan koppla in sig på för att pumpa in brine och samtidigt få upp ett tryck? Är det inte en sådan man ser under kärlet (de två avsluten under isoleringen)?
På första bilden ser man hur rören går strax ovanför kärlet och sen försvinner till höger. De är ca 7 meter långa och når sen fram till pannan. Så de rören är högsta punkten, inte kärlet precis som du skriver!

Huruvida kärlet ska vara trycksatt vågar jag inte svara på. Rörläggaren sa ungefär att "det är bara att öppna och fylla på vätska, men glöm inte stänga vredet under innan du fyller på, och öppna det sen".

När jag vred på säkerhetsventilen kom ett ytterst litet pysande med luft ur ventilen, så om det var trycksatt innan så var det inte så värst mycket... Men nu har jag fyllt på i alla fall och anläggningen verkar fungera. När pannan körs så sjunker nivån i kärlet en aning, och när pannan sen stannar så höjs nivån lite igen, men så har det varit hela tiden under de ca 6 år som anläggningen varit i drift!

De två avsluten under isoleringen har jag ingen aning om vad de är... Den som är uppsprätt innehåller någon form av rensningsfunktion. Vid ett tillfälle fungerade pannan märkligt och rörläggaren öppnade och rensade ett filter där under. Dock visade sig felet senare bero på någon temperaturgivare i pannan som lagt av, och den byttes ut!
 
Redigerat:
Om kärlet och slangen är trycksatt och du stänger kran under kärlet och fyller på kommer kärlet trycksättas på nytt när du öppnar ventilen med lite lägre tryck.
 
smurfen72 skrev:
Om kärlet och slangen är trycksatt och du stänger kran under kärlet och fyller på kommer kärlet trycksättas på nytt när du öppnar ventilen med lite lägre tryck.
Precis men jag tolkar det som att TS släppte ut det tryck som fanns i KB-kretsen. Vi har samma setup på vår bergvärmeanläggning, dvs. brinekärlet är inte högsta punkten. Vet faktiskt inte om det har någon betydelse men min röris var ganska obstinat när det gällde att få upp trycket i slingan till 0.5-1 bar vid en påfyllning (som orsakats av min klantighet). Han menade att annars kan man få luft i systemet som kan ställa till med problem. Låter i mina öron logiskt då man kan få problem på varma sidan med luft i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.