Hej,

Jag och min fru har precis köpt ett hus med bergvärme i (thermia classic). Nu när vi flyttade in märkte jag att expansionskärlet till köldbärare (se bild och rätta mig om jag har fel) var tomt. Enligt tidigare uppgifter från förra ägaren så sjönk nivån en aning precis efter installation (8 år sedan) men har sedan dess varit stabil. Och jag såg själv att det var halvfullt bara veckan innan inflytt. Så det måste ändå vara ganska nyligen nivån har sjunkit. Jag har en dunk med färdigblandad vätska kvar sen de var och fyllde på den gången (2002) och min fråga är alltså följande.

Vad kan det här bero på? Temperaturen sänktes till 15 grader under några veckor innan tillträde när huset stod tomt. Kan det ha något med saken att göra?

Kan jag fylla på vätskan själv? Och i så fall hur och var gör jag det?

I övrigt verkar det ju inte vara något fel på den. Inga varningslampor lyser och huset är varmt.

/Erik
 
  • pump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att fylla på i kärlet vid pilen! Vanligt vatten, eller från dunken du har!
 
Ok, tack för svar. Jag skall prova ikväll.
 
Förresten, behöver man stänga av pumpen när man gör det? Eller går det bra att fylla på vid drift?
 
Fyll på när pumpen inte är igång (du behöver nödvändigtvis inte stänga av pumen, bara passa på när den står still)
 
Tack för svaren. Det gick bra att fylla på. Bara skruva av ventilen och i med medlet. Stängde av pumpen för säkerhets skull.
 
  • Gilla
lekstars
  • Laddar…
S SgtArdbeg skrev:
Bara att fylla på i kärlet vid pilen! Vanligt vatten, eller från dunken du har!
INTE VATTEN!!!!!!
 
A
Varför inte skaffa dig en brine pump o köra runt vätskan.

Du har säkert luft i.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Fast på 10år har dom nog löst det.....
 
  • Gilla
  • Haha
Lars-Erik Andersson och 4 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Varför inte skaffa dig en brine pump o köra runt vätskan.

Du har säkert luft i.
Helt rätt! Rörmokaren som monterade min pump sa att om man öppnar och bara fyller på som tippsen här är,så släpper man in luft och måste lufta borrhålet! Efterssom mima rör går i taket. Det gör dom också på bilden.Man måste fylla på under tryck!! Jag tycker att måste veta vad man pratar om innan man ger nån tipps! (det är därfö jag inte skriver så mycket!)
 
A
G Grumsgrums skrev:
Helt rätt! Rörmokaren som monterade min pump sa att om man öppnar och bara fyller på som tippsen här är,så släpper man in luft och måste lufta borrhålet! Efterssom mima rör går i taket. Det gör dom också på bilden.Man måste fylla på under tryck!! Jag tycker att måste veta vad man pratar om innan man ger nån tipps! (det är därfö jag inte skriver så mycket!)
Kan inte annat än buga
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
G Grumsgrums skrev:
Helt rätt! Rörmokaren som monterade min pump sa att om man öppnar och bara fyller på som tippsen här är,så släpper man in luft och måste lufta borrhålet! Efterssom mima rör går i taket. Det gör dom också på bilden.Man måste fylla på under tryck!! Jag tycker att måste veta vad man pratar om innan man ger nån tipps! (det är därfö jag inte skriver så mycket!)
G Grumsgrums skrev:
Helt rätt! Rörmokaren som monterade min pump sa att om man öppnar och bara fyller på som tippsen här är,så släpper man in luft och måste lufta borrhålet! Efterssom mima rör går i taket. Det gör dom också på bilden.Man måste fylla på under tryck!! Jag tycker att måste veta vad man pratar om innan man ger nån tipps! (det är därfö jag inte skriver så mycket!)
Slangarna till borrhålet kommer ju in en halvmeter från golvet till höger om värmepumpen. Hur ska det då kunna komma in luft i systemet då kärlet sitter en meter högre?
 
  • Gilla
Sallad2000
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Slangarna till borrhålet kommer ju in en halvmeter från golvet till höger om värmepumpen. Hur ska det då kunna komma in luft i systemet då kärlet sitter en meter högre?
Du borde flika in det som Grumsgrums skrev "Jag tycker att måste veta vad man pratar om" :D :D :D
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Hej
Kan man fylla på själv utan att luft kommer in? Har någon tips?
Är tacksam för svar.
 
  • Expansionskärl i uppvärmningssystem monterat på rörledning med fråga om påfyllning utan luftinträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, expansionskärl och NIBE värmepanna i ett pannrum, fråga om påfyllning utan luftinträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Adam. Adam skrev:
Hej
Kan man fylla på själv utan att luft kommer in? Har någon tips?
Är tacksam för svar.
Det är bara att stänga av pumpen och fylla på. Det ser dock inte ut som om du behöver fylla på - kärlet ska inte vara fullt. 2/3 står det väl i anvisningarna.
 
  • Gilla
Adam. Adam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.