Hur fyller jag på expansionskärlet? Har bara 0,4 och det är ett 2 planshus där värmepumpen står i källaren
 
  • Värmesystem med kopparledningar, expansionskärl, cirkulationspump (Grundfos), ventiler och manometer inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeinstallation med kopparledningar, mätinstrument och röd expansionskärl i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inget. Hittade
 
  • VVS-installation, kopparledningar, röd expansionskärl, manometer, ventiler, inomhus, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag går och fyller på mitt lite då och då, kanske en gång i kvartalet. Inte så mycket men trycket går från 0,9-1 ner till 0,5.

Betyder detta att det läcker någonstans där det inte borde eller finns det naturliga anledningar till att man tappar tryck?
 
Ja antingen en liten läcka eller något problem med expansionskärlet. Kan vara förtrycket i gummibälgen i kärlet som behöver kontrolleras och fyllas på om det är gamla grejer.
 
J Josth skrev:
Ja antingen en liten läcka eller något problem med expansionskärlet. Kan vara förtrycket i gummibälgen i kärlet som behöver kontrolleras och fyllas på om det är gamla grejer.
Det är faktiskt bytt för något år sedan och vill minnas att det gamla kärlet var lika. Så alltså en liten läcka någonstans… kanske övertrycksventilen men har aldrig sett att det droppar från den.
 
Ett tips från de som bytte min värmepump, har du en ventil eller nått som ärgar så kan den vara boven.
Radiator med termostatventil, synlig korrosion, avskalad färg på rör, väggmonterad, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytte denna för en månad sedan och har än så länge inte sett nått tryckfall.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett tips från de som bytte min värmepump, har du en ventil eller nått som ärgar så kan den vara boven.
[bild]

Bytte denna för en månad sedan och har än så länge inte sett nått tryckfall.
Kan vara, jag har faktiskt mätt min exakta höjd och hållet förtrycket bara något över för att inte belasta termostater och tätningar som är minst 50år gamla I onödan.
 
P Peter321 skrev:
Jag går och fyller på mitt lite då och då, kanske en gång i kvartalet. Inte så mycket men trycket går från 0,9-1 ner till 0,5.

Betyder detta att det läcker någonstans där det inte borde eller finns det naturliga anledningar till att man tappar tryck?
Hur leds ev vatten från övertrycksventilen bort? Om det går direkt till en golvbrunn upptäcker du inte om det är den som släpper ut vatten ibland, isåfall kan du sätta en bunke under och kolla den emellanåt. Ifall övertrycksventilen släpper ut vatten kan det vara att expansionskärlet är underdimensionerat eller trasigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.