Hej,

Jag har en grävd brunn med hydrofor till huset. Jag har inte mycket koll på hur den funkar. Läst mig till att det skall vara både vatten och luft i tanken. På min mätsticka på tanken är där bara vatten vad jag kan se vilket betyder att jag behöver fylla på luft tänker jag. På toppen av tanken sitter där en nippel likt en på ett cykeldäck. Tillgång till kompressor har jag. Men jag undrar om någon kunnat punkta upp steg för steg exakt hur jag tömmer ur tanken, fyller på rätt mängd luft+vatten så att en 5 åring hade förstått det.

Bryta ström till pumpen? Slå ifrån inkommande vatten? Slå ifrån utgående vatten från tank?

/ Daniel
 
Du stänger av allt, även ventiler som sitter efter pumpen om det finns, öppnar i botten på hydrofonen, brukar vara en ventil där, öppnar några kranar. Låter atlt vatten rinna ur. Tänk på att det är mycket vatten och det kan vara skitigt med, kanske en slang på ventilen ( gardenagrejer brukar passa ) direkt till avloppet. När tanken är helt tom stänger du alla ventiler och kranar. Starta pumpen och öppna ventilen efter pumpen och då kommer tanken att fyllas. Det går att på ett enkelt sätt göra så. Det blir en luftkudde i den. Det går även att fylla tanken till ca 2/5 delar med vatten, stoppa pumpen och fylla luft till trycket i den är ca 2 bar under starttryck av pumpen och sen starta pumpen igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eftersom du har luftpåfyllning i toppen och full tank gör du enklast så att du:

Noterar vilket tryck du har nu när pumpen stoppat efter påfyllning, det är detta tryck du senare ska pumpa in luft till.

Stänger av strömmen till pumpen.
Tömmer ut vatten tills nivåröret visar 3/4 fullt.
Fyller på luft med kompressorn tills trycket är samma som stoptrycket för vattenpumpen du noterade i steg 1.
Slå på strömmen till pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.