Hej!

Har en hydrofor som är i behov utav mer luft då pumpen går i tre omgångar för att fylla wc efter spolning... Är det så enkelt att jag stänger av vattenpumpen, öppnar en kran och tömmer hydroforen tills nivåröret visar 2/3-delar, stänger kranen, fyller luft till ca 4 bar? Bör jag krana av vattenfiltret bredvid så att det inte rinner bakåt till hydroforen?

Som det är nu så slår pumpen till på 3 bar och går till 5 bar... Duschar vi i fullt ös så går pumpen hela tiden..

Har en varmvattenberedare på våningen ovan, behöver jag ta någon hänsyn till den? Förresten så smäller den till ganska kraftigt emellanåt efter att vi har nyttjat varmvatten.. Det kanske är normalt?
 
Inte fylla till 4 bar, det ska vara i ditt fall ca 2,7 bar , det ska alltid vara ett tryck som ligger strax under tillslagstrycket för pumpen , ger du 4 bar kommer pumpen att få hicka som nu. VVB uppe har inte med et att göra. Smällar kan bero på att rören som får VV rör på sig, se hur dom går, kan sitta lite t spänn och då kan det smälla/knäppa vid rörelse.
 
Det ska alltså vara strax under tillslag och inte strax under frånslag? :)

Angående vvb så låter det verkligen som att det smäller inuti beredaren och inte i rören från den..
 
Jepp rätt på trycket, det med ljud från VVB kan vara annat som fortplantar sig, rören måste komma från undervåning genom vägg eller golv , där det kärva, men svårt att säga något på distans, kan även vara så att när VVB töms på värme och kanske på tryck så går tanken ihop lite, ( det är som en ballong ) minskar i omfång och ökar sen, VVB är isoleras numera med skum eller frigolit och då kan bli så att det gnager mellan materielen
Mina acktankar knäpper det i när dom värms upp.
 
Du ska trycka hydroforen med luft till frånslagstrycket, om du gör som du beskrivit. Dvs då den är fylld till 2/3-delar med vatten.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Du ska trycka hydroforen med luft till frånslagstrycket, om du gör som du beskrivit. Dvs då den är fylld till 2/3-delar med vatten.
Till 4,9-5,0 enligt dig då? Eftersom pumpen slår från på 5,0 ungefär.. Det låter mer logiskt för mig om det skulle vara så!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Ja, det stämmer. Kör någon pumpcykel efteråt och kontrollera att tryckgränserna stämmer.
 
  • Gilla
Kinzeei
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Ja, det stämmer. Kör någon pumpcykel efteråt och kontrollera att tryckgränserna stämmer.
Och jag behöver inte ta någon hänsyn till varmvattenberedaren på våningen ovanför? Ser inget i nivåröret men det kan bero på att det är vatten nästan ända upp i tanken... Alternativt att röret är för skitigt..
 
Alltså du bör ha kontroll på vattennivån i hydroforen om du luftar på detta sätt, annars blir det inte rätt. Sedan kan jag tycka att 5 bar i frånslag är onödigt högt. Men du kanske behöver så högt tryck av någon anledning?

Det bästa är om du stänger hydroforen innan luftning, har du ingen ventil på utgående ledning? Ledningar och apparater efter hydroforen (inkl. vvb) ska inte påverka luftningen, om det nu inte redan skulle vara luft i ledningsnätet. Det är därför det är bra att stänga utgående ledning.
 
foreman foreman skrev:
Alltså du bör ha kontroll på vattennivån i hydroforen om du luftar på detta sätt, annars blir det inte rätt. Sedan kan jag tycka att 5 bar i frånslag är onödigt högt. Men du kanske behöver så högt tryck av någon anledning?

Det bästa är om du stänger hydroforen innan luftning, har du ingen ventil på utgående ledning? Ledningar och apparater efter hydroforen (inkl. vvb) ska inte påverka luftningen, om det nu inte redan skulle vara luft i ledningsnätet. Det är därför det är bra att stänga utgående ledning.
Så jag bör stänga av pumpen och krana av utgående ledning från hydroforen och tappa vatten från botten av hydroforen istället för via en kran? Har nämligen inget avlopp i källaren så har lite svårt att tappa vatten där..
 
Exakt så brukar man normalt göra. Men då du saknar golvbrunn vid hydroforen kan du istället öppna ett tappställe, blir rent funktionellt samma sak. Men som jag skrev tidigare måste du kunna se nivån i hydroforen så du har ca 2/3-delar vatten, innan du börjar trycka in luft.
 
Det är väl inte så noga hur mycket luft det är i. Så många metoder fungerar. Vill du maximera nyttan med hydroforen så tappar du ut vatten tills nivån är den lägsta du vill ha. Till exempel underkant vattenståndsglas. Sedan fyller du luft till tillslagstrycket. Poängen är att man skall ha så mycket luft som möjligt utan att vattennivån någonsin sjunker under utloppsröret.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är väl inte så noga hur mycket luft det är i. Så många metoder fungerar. Vill du maximera nyttan med hydroforen så tappar du ut vatten tills nivån är den lägsta du vill ha. Till exempel underkant vattenståndsglas. Sedan fyller du luft till tillslagstrycket. Poängen är att man skall ha så mycket luft som möjligt utan att vattennivån någonsin sjunker under utloppsröret.
Jag håller med om att det finns flera metoder att lufta en hydrofor.

Poängen med en hydrofor är dock att ha en luftklocka, som är lagom anpassad så att pumpstarterna blir så få som möjligt med största möjliga vattenuttag däremellan. Det tvivlar jag på att det blir om man fyller luft ända ner till underkant vattenståndsstället. Men jag är dock inte säker, har aldrig gjort så.
 
foreman foreman skrev:
Poängen med en hydrofor är dock att ha en luftklocka, som är lagom anpassad så att pumpstarterna blir så få som möjligt med största möjliga vattenuttag däremellan. Det tvivlar jag på att det blir om man fyller luft ända ner till underkant vattenståndsstället. Men jag är dock inte säker, har aldrig gjort så.
Volymen vatten som finns i hydroforen vid tillslagstrycket är "död". Den behövs som en buffert för att inte luft skall följa med vattnet ut. Du vill maximera luftklockan som du kallar den. Alltså så mycket luft som möjligt.
 
Jag passar på att ställa en fråga.
Jag har ingen möjlighet att se vattennivån på min tank och gör så här istället :
Stänger av vattenpumpen och tömmer ut allt vatten ur tanken. Stänger utgående kran och startar pumpen. Enligt min rörläggare kommer nivåerna bli bra sen när tryckvakten slår av. Verkar det vettigt?
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.