Har lite problem hemma. Semestertider och får inte tag i de som installerade mitt system men problemet är som följer.

Har borrad brunn. Med vattenfilter och Radonett installerat. Nu går radonetten igång efter 1-2 liter spolat vatten vilket är minst 10 liter för tidigt.

Tänkte då fylla på med luft i systemet. Dock har jag fått förklarat för mig att jag har två system. Att jag måste ta ett i taget.

Första hydropressen,tror det är 60 l. Då stänger jag av pumpen. öppnar kranarna och spolar tills det slutar rinna. Kan jag inte då bara fylla 0,5 under som visaren visar? Eller måste jag titta vilket tryck tillslaget sker?

Men jag har ju också en radonett. Ska den vara avslagen vid kontroll av den första hydropressen?

Sen har jag ju en till hydropress. Ska radonetten vara av eller på vid kontroll då? Och ska pumpen vara av då också eller ska jag bara stänga av inkommande vatten efter den första hydropressen?

Svårt att förklara när man inte har någon koll. Bifogar en ritning som installatören kritade ner. Kanske är det någon som förstår mitt problem.

Sedan,det droppar lite vatten under den första hydropressen. Låter ju direkt som att det är något fel på den. MEN,dropparna börjar en bit upp på undersidan. Som att det är kondens som bildas och sedan rinner ner. Utrymmet hydropressen står är varmare än rör och hydropress. Kan det inte vara en sådan enkel lösning? 20140721_104144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng av radonetten och öppna en kranen i huset, när vattnet slutar rinna så pumpar du med en kompressor upp trycket till 1,8 bar. Sen startar du radonetten. Klart!
Vill du fylla första HP så stänger du av pumpen och gör samma sak, när vattnet slutar rinna fyll 1,8 bar och starta pumpen.
 
Ok.
Så summa sumarum:

Radonettdel: Stäng av pumpen. Stäng av radonetten. Öppna en kran. Vattnet slutar rinna. Fyll upp till 1.8 bar. Starta systmet. Och pumpen ska väl som jag skrev vara avstängd? För det är väl inte ett helt eget system där det räcker med att stänga av radonetten?

Första HP: Stäng av pumpen. Öppna en kran. Fyll pumpen. Eller ska jag också stänga av radonetten vid fyllning av första hp?

Tack så hemskt mycket för svaret!!!
 
Mellan filtret och radonetten sitter det en magnetventil som startar och stänger vattnet från din pump.
Stäng av pumpen och sätt på kranen, när det slutat rinna, kan du fylla bägge HP med luft. Vill du bara fylla sista HP stänger du av Radonetten. Radonetten fungerar som ett eget system (brunn) den har ca 90liter vatten och en egen pump vilket gör att du måste ha dubbla HP.
 
Tack!! Då ska jag försöka mig på det. Kanske väntar till måndag då går att få tag på hjälp om något skiter sig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.