Hej,

Vi ska fylla igen en sluttande gräsmatta och funderar på hur man bäst gör detta.

Från kortsidan ser det ut så här (bortse från punkterna i bilden):

________ ..X
..............\___|

Vi vill fylla ut X som är cirka 1m i bredd. Djupet är cirka 60cm. Pinnen till höger om X är en betongmur och vi vill fylla igen till samma höjd.

Rännan (X) är cirka 12 m lång, men vi får bara fylla ut 8 m så de sista 4 m kommer att luta svagt neråt. Från långsidan blir resultat alltså enligt följande (bortse från punkterna i bilden):

..........................8m......................................... 0m

12m


(1) Hur förhindrar vi att utfyllnaden (0 - 8m) rör sig ner mot delen som löper mellan den 8:e och 12:e metern?

(2) Svackan (X) är gräsbevuxen men blir snabbt lerig när det regnar. Vi funderar därför på fylla igen med ett första 20 cm lager grusaktig jord, därefter 20 cm stenkross/singelsten för bättre dränering och därmed mindre lera, och slutligen 20 cm planteringsjord för anläggning av gräsmattan.

Det är första gången som vi gör något liknande så tips och synpunkter tas gärna emot.

Tack på förhand.
 
Har ni någonstans att leda bort regnvattnet? Isf skulle jag gräva ner dräneringsslang i grus innan jorden fylls på. För övrigt så är lerjord bra gräsmattejord tycker jag, gräset håller sig alltid grönt, och det gör ju faktiskt inte så mycket om det är lite blött periodvis på gräsmattan sålänge som det inte är på dom mest andvända ställena.
Om ni bara har en svag lutning och sår i gräs så tror jag inte heller ni behöver oroa er för att jorden skall rinna iväg.
 
Melkerberg,

Stort tack för ditt svar.

Tyvärr har vi ingen möjlighet att leda bort regnvattnet. Nedanför slänten ligger grannens tomt och de skulle nog inte bli så glada om vi leder vattnet till deras trädgård...Dräneringsslang är alltså inget alternativ.

Med stenkross hoppas jag i alla fall att vattnet kommer sjunka undan bättre. Rännan (X) är den enda gången som leder ner till den lägre delen av trädgården så vi använder den mycket och vill gärna undvika att det blir för lerigt. Vad tror du om mitt förslag, dvs 20 cm stenkross och därefter planteringsjord med gräsmatta över? Kommer det göra någon skillnad jämfört med ren lerjord?
 
Jag kan tänka mig att leran blandar sig med krossen ganska snart och tar bort funktionen. Om man inte har markduk och det blir dyrt och omständigt. Nä, jag hade nog bara hällt på jord, gödslat och sått. Ni behåller ju en lätt lutning som gör att en del vatten rinner av ändå.
 
Då blir det så. Tack för hjälpen!
 
Vädret har varit hemskt här den senaste tiden så det var först igår som jag hade möjlighet att påbörja arbetet.

Efter närmare inspektion kom jag fram till att jag nog trots allt kan leda bort vattnet och därmed lägga en dräneringsslang.

Jag har därför följande frågor:

(1) Underlaget är som bekant ren lera (kan skäras med kniv). Kommer vattnet i överhuvudtaget kunna sjunka ner till dräneringsslangen?

(2) Om ja, kan jag lägga dräneringsslangen direkt i leran med fiberduk runt om eller måste den täckas med stenkross?

(3) Hur långt under ytan bör dräneringsslangen ligga?

(4) I diameter, hur stor bör dräneringsslangen vara och räcker det med EN längsgående dräneringsslang för en yta som är 130 cm bred?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.