Hej,

Jag har nyligen köpt en gammal 30-tals villa med källare. I den finns det (vad jag tror) en gammal pumpgrop. Jag gissar på att den kan använts till dränering eller som mäklaren sa, dåtidens vattenförsörjning till tvättstugan? Brunnen är uppbyggd av två betongringar och är ca 1.5m djup. I botten tycks det vara ett betongfundament som pumpen står på. Som det syns på bilderna är ett rör anslutet till pumpen som sedan går in under källarplattan. Det är den ända anslutningen som finns i brunnen.

Enligt förra ägaren till huset har brunnen aldrig varit vattenfylld sedan han flyttade in 2006 eller för den delen varit i bruk. Hur det var innan dess är svårt att gissa på men av skicket på pumpen så tycks den inte ha använts på mycket länge.

Problemet med brunnen är att det läcker markradon från den, så min tanke är nu att fylla igen brunnen. Till det tänkte jag använda mig av diverse fyllnadsmassor och sedan gjuta sista 10cm i höjd med källargolvet.

Är det en dålig idé det här eller tror ni det bara är att köra på?

Gammal pumpgrop med två betongringar och en övergiven pump, rör går in under källarplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal pumpgrop med betongringar i en källare från en 30-tals villa, med ett rör anslutet till en pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal pumpgrop i betong med en pump och anslutet rör i en källare från 1930-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Är det verkligen nödvändigt att avveckla inrättningen pga markradon?. Tänker att det borde räcka att locket ses över och tätas ordentligt med gummipackning. Sådana här inrättningar är ju häftiga och värda att bevaras, brunnen kan ju behövas i framtiden som dold förvaring eller serverhall till exempel.
 
Det där är ju ingen utrustning som fungerar under vatten, så vattenfylld är ju inte gropen - antar att det finns ett borrhål under pumpen?

Jag skulle nog skippa att fylla igen, det är bara jobbigt. Ta bort röret/genomföringen och täta det. Vill du sedan försegla detta permanent så måste det ju gå att formsätta och gjuta bara "luckan". Borra i lite armering så kommer du aldrig in där igen...
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
R
Får inte ihop din beskrivning, pumpen i gropen hade dött vid 10cm vattenhöjd.
 
R RapidSledge skrev:
Får inte ihop din beskrivning, pumpen i gropen hade dött vid 10cm vattenhöjd.
Det är ju en gammal hydroforpump dvs den är inte till för att tömma gropen på något sätt utan suga från någon källa dit röret som går ut genom väggen mynnar.
 
R
Plugga vattenrören om radonen kommer den vägen. Du kan ju slänga dit frigolit och makadam för att fylla upp innan du gjuter igen.
 
L
R RapidSledge skrev:
frigolit och makadam
Håller inte riktigt med om detta. Om TS huvudskäl till att brunnen måste avvecklas är markradon bör kanske inte vanligt makadam användas då det också avger radon om man inte ser upp. Det måste vara mer kostnadseffektivt göra som Mathias S menar, dock borde ett membran typ Isola Radonmembran 800 användas under gjutningen så syftet uppnås med åtgärden.
 
J
Markradon på utsida av hus går aldrig in det , det försvinner i friska luften Då finns det mer runt omkring i granskapet . hur är det med radon i huset ? ett utmärkt sätt att bli av med markradon är att gräva brunnar och suga ur dom , görs även på entreprenad av företag som radonsanerar
 
R
L Lenza skrev:
Håller inte riktigt med om detta. Om TS huvudskäl till att brunnen måste avvecklas är markradon bör kanske inte vanligt makadam användas då det också avger radon om man inte ser upp. Det måste vara mer kostnadseffektivt göra som Mathias S menar, dock borde ett membran typ Isola Radonmembran 800 användas under gjutningen så syftet uppnås med åtgärden.
Man får ju efterfråga makadam som inte är gjort av berg som innehåller radon. Tror inte 1m2 radonduk gör så stor skillnad, jämfört med hela källargolvet. Bästa resultatet kanske blir genom att använda en mini växlare, dvs bra ventilation.
 
L
Ett tips på att kolla bergtäkten som levererar, är radonfri makadam eller ej, är att gå in på sgu.se och välja karta Gammastrålning, Uran. Då ser man att radonfritt makadam är ganska sällsynt i Sverige. Öland och Gotland har bra berggrund i detta avseende då det är kalksten. Men som sagt att ha aktiv ventilation är självklart också bra, då ett eftermonterat radonmembran sannolikt inte är en komplett lösning i sig.
 
Redigerat:
Tack för alla svaren. Ja men självklart, vilken tankevurpa! Såklart att gropen inte kan ha varit vattenfylld med elanslutningen till pumpen.

Huset har som sagt förhöjda värden av radon. Omkring 800 hade uppmätts och jag misstänker att en del sipprar upp genom brunnen. Det är därför jag är mån av att täppa till den fortast möjligast. Jag ska nog tänka om och satsa på att få till en tät lucka eller formgjuta över istället. Kanske rent av bygga in en radonsug när jag ändå är igång.
 
J
Eftersom du har förhöjda värden i huset p.g.a markradon som du säger , så är det en katastrof att plugga den , det ser ut som att det är betong i botten , sprätta bort den ner till lera,stensand vad det nu finns , sätt et lock på med sugande fläkt och din radon kommer att sjunka drastiskt
Men klart ditt val och ingen annan kan påverka dig i beslutet , men tänk dig för lite , knäck inte den möjlighet som finns , det finns många viljor på forumet med förslag , bra och dåliga , hoppar av nu i tråden , är det något att fråga om , så ge mig ett PM
 
R
Kan ju bli en bra badtunna genom att ta upp ett hål i botten.

Ta reda på hur djupt dräneringen ligger och nivån på grundvattnet innan du gör något dummt.

Ligger huset på en gruskulle eller vad?
Avstånd marknivå till botten grop?
 
Redigerat:
Då ska jag överväga möjligheten att få till ett lock och en hemmabyggd sug.

Huset står högt på en rullstensås med torr och porös mark. Bra för dräneringen säkert men det är väl även därför jag har höga halter radon. Källaren ligger ca 1.5m nedgrävd sedan tillkommer ytterligare 1.5m till botten av brunnen.
 
Ja när jag läste detta igen så tänkte jag att "men bygg en radonsug av den" och det var ju precis vad ni kommit fram till också. Bra förslag tycker jag.

Jag kör denna fläkt (tror jag) på lågvarv, till min radonsug (jag har dock ett sugrör a la dräneringsrör mitt under plattan, inte en brunn)

https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.