Vi har ett garage som har två plattor i golvet som man kan ta bort och därmed stå under och laga bil. Vi använder inte den funktionen och det samlas bara vatten där nere. Vi skulle vilja fylla igen den grunden helt och hållet.

I mitt huvud så är det bara att fylla på med fyllningsmassor och sätta för ingången med betong men antar att det inte är så enkelt. Någon som har har gjort detta eller vet hur detta skulle gå till?
Vilket kategori av arbetsfolk hör man av sig till ang sådant arbete?
 
  • Garagegolv med öppning till källarutrymme, diverse föremål lagrade, text som föreslår att fylla igen utrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund under garage med två plattor, vattensamling, murade väggar och blå plaststol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i ett garagegolv som leder till en tom betonggrundning under, med vattenansamling på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var kommer vattnet ifrån? Verkar onödigt jobb att fylla igen, vattnet kommer finnas ändå :(
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var kommer vattnet ifrån? Verkar onödigt jobb att fylla igen, vattnet kommer finnas ändå :(
Vi vet inte var allt vatten kommer ifrån. Tänkte förut att det kanske kommer in från ventilation som sitter högst upp i grunden (marknivå). Men väggen runt den ser torr ut.
 
E Eleng skrev:
Vi vet inte var allt vatten kommer ifrån. Tänkte förut att det kanske kommer in från ventilation som sitter högst upp i grunden (marknivå). Men väggen runt den ser torr ut.
Kanske från grunden om den är dåligt dränerad, kanske stuprör som släpper ut vatten för nära huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske från grunden om den är dåligt dränerad, kanske stuprör som släpper ut vatten för nära huset?
Ja det är inte dränerat sedan huset byggdes 1963. Vi har tänkt dränera men det tar emot för dom förra ägarna byggde en stor altan år 2019 och satt dit ett spabad också utan att dränera huset först, så vi kommer behöva flytta spabadet och riva hela altan för det jobbet.
Har även stuprör där men har gjort så vattnet ska ledas bort.
 
Att dränera hjälper inte mot det där..........hus byggda på den tiden saknar kapillärbrytande skikt under grunden så väggar och gjutning suger vatten från backen helt enkelt.
 
  • Gilla
Eleng och 1 till
  • Laddar…
Jag hade aldrig fyllt igen det där. Det är rätt stora massor att fylla med och det kommer ju inte ta bort vattnet, det letar sig in ändå.

Som läget är nu har du ju möjlighet att åtgärda vattnet med brunn och pump eller avfuktare eller vilken lösning som är lämplig. Om det ens är nåt problem.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att dränera hjälper inte mot det där..........hus byggda på den tiden saknar kapillärbrytande skikt under grunden så väggar och gjutning suger vatten från backen helt enkelt.
men så är alla äldre hus byggda. Man kan inte säga att drängering är onödigt bara för det.

Är det stora pölar på golvet är det ju inte ett resultat av kapillär vandring utan av vattentryck som måste hanteras på något vis (och inte genom att fylla källaren med något).
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
E Eleng skrev:
Vi skulle vilja fylla igen den grunden helt och hållet.

I mitt huvud så är det bara att fylla på med fyllningsmassor och sätta för ingången med betong men antar att det inte är så enkelt. Någon som har har gjort detta eller vet hur detta skulle gå till?
Först vill jag säga att jag tycker detta är en otroligt dålig ide som inte löser några problem. Stäng dörren bara så slipper du se problemet.

Att fylla med fyllnadsmassor skulle förvärra problemet eftersom det bär vatten. Lecakulor har jag sett användas i grunder, det kanske kan vara något, men du måste fortfarande lösa problemet med att vatten tar sig in i ditt hus.

Har du redan hanterat takvattnet så är det ju vatten i marken, antingen grundvatten eller tillrinnande ytvatten. Det måste lösas och dränering brukar vara svaret på grundvattnet.
 
  • Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Först vill jag säga att jag tycker detta är en otroligt dålig ide som inte löser några problem. Stäng dörren bara så slipper du se problemet.

Att fylla med fyllnadsmassor skulle förvärra problemet eftersom det bär vatten. Lecakulor har jag sett användas i grunder, det kanske kan vara något, men du måste fortfarande lösa problemet med att vatten tar sig in i ditt hus.

Har du redan hanterat takvattnet så är det ju vatten i marken, antingen grundvatten eller tillrinnande ytvatten. Det måste lösas och dränering brukar vara svaret på grundvattnet.
Du kan väl inte sänka nivån av grundvatten med dränering? Du behöver väl pumpa bort det? Eller hur tänker du?
 
  • Gilla
Blejdarn och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kan väl inte sänka nivån av grundvatten med dränering? Du behöver väl pumpa bort det? Eller hur tänker du?
Det är väl klart att du kan. Vattnet måste ledas någonstans, precis som du är inne på, men inte nödvändigtvis med aktiv pumpning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
men så är alla äldre hus byggda. Man kan inte säga att drängering är onödigt bara för det.

Är det stora pölar på golvet är det ju inte ett resultat av kapillär vandring utan av vattentryck som måste hanteras på något vis (och inte genom att fylla källaren med något).
Förvisso men det är många som tror att en dränering löser dylika problem. Även de som dränerar ger sken om att det löser allt. En dränering sänker inte grundvattnet. på något vis. Det tar ju bara hand om det som kommer uppifrån och ner i marken.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kan väl inte sänka nivån av grundvatten med dränering? Du behöver väl pumpa bort det? Eller hur tänker du?
Om du lägger ett perforerat rör under grundvattennivån så kommer det ju rinna vatten dit. Det är ju så dränering fungerar. Om du behöver pumpa eller inte beror ju på markförhållanden. Har du fall på tomten så kanske du slipper pumpa. Att pumpa grundvatten kan förstås bli väldigt dyrt men det måste ju inte vara grundvatten det handlar om. Det kan ju vara ytvatten längre bort som dränker marken runt huset och det vattnet letar sig in i huset eftersom det inte finns något dränrör där det kan rinna undan.
 
G Genomklok skrev:
Det är väl klart att du kan. Vattnet måste ledas någonstans, precis som du är inne på, men inte nödvändigtvis med aktiv pumpning.
Jag fattar inte hur det skulle gå till. Varierar grundvattennivån så mycket på en villatomt att man kan leda bort det från högre till lägre?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du lägger ett perforerat rör under grundvattennivån så kommer det ju rinna vatten dit. Det är ju så dränering fungerar. Om du behöver pumpa eller inte beror ju på markförhållanden. Har du fall på tomten så kanske du slipper pumpa. Att pumpa grundvatten kan förstås bli väldigt dyrt men det måste ju inte vara grundvatten det handlar om. Det kan ju vara ytvatten längre bort som dränker marken runt huset och det vattnet letar sig in i huset eftersom det inte finns något dränrör där det kan rinna undan.
Jo jag fattar om det är fall på tomten. Fast ändå inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.