Jag tänkte fylla igen en jordkällare då den inte kommer att användas framöver. Jordkällaren är under betongplattan. Jordkällaren är rund och består av en stor betongring som är ca 200x110cm , dock så är öppningen till jordkällaren bara 50x50cm.

Kan jag bara fylla upp med makadam och sedan gjuta på det, eller kommer det bli problem när jag inte använder en padda?
 
Varför fylla den. Det går att försegla den med att mura upp något framför dörren. Tänk själv om du säljer och kan säga, det finns en mindre jordkällare bakom muren om ni vill använda den, klart inte en stor en , men ändå.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför fylla den. Det går att försegla den med att mura upp något framför dörren. Tänk själv om du säljer och kan säga, det finns en mindre jordkällare bakom muren om ni vill använda den, klart inte en stor en , men ändå.
Den är i det blivande pannrummet. Eftersom pannrummet kommer att ha inkommande vatten, så tänkte jag göra det till ett våtrumsutrymme.

Skulle ni säga att detta över overkill? kan jag bygga över en plåt över jordkällaren, fälla in en golvbrunn (utan rör kopplat till sig) och leda ned ev. vatten från läckage, rakt ned i jordkällaren?

I botten på jordkällaren så ligger det makadam
 
  • Gilla
Jacky1257
  • Laddar…
Nej, du ska aldrig släppa ner vatten där! Du kan ha en brunn ovanför och leda bort vatten med rör vidare till avloppstammen tex.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, du ska aldrig släppa ner vatten där! Du kan ha en brunn ovanför och leda bort vatten med rör vidare till avloppstammen tex.
Fast det kommer ju inte komma vatten där, utan det är endast om det skulle börja läcka från en koppling till värmepumpen...
 
Jag förstod det, visst kan du bygga så men om det skadar huset kommer försäkringen inte täcka.
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.