Hej, har ett telejack som ska bort, injackat i väggen. Ska fylla igen det nu innan jag ska sätta en renoveringstapet över. Lättspackel torkar ju aldrig på ett så djupt hål och jag har inte tid att spackla i omgångar. Tips på båt annat sätt att enkelt och snabbt kunna sätta igen hålet?
 
Claes Sörmland
Något cementbaserat med lättfiller. Husfix är ju ett stort namn på marknaden men det finns andra med samma kemi. Jag har en 6 år gammal produkt som hetter "Filler" på Byggmax som är samma sak. Mycket bra för tjocka lager.

Andra på forumet gillar gipsbruk.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
S
Varför fylla igen? Antar att det är infällt och du har ett rör dit? Ett vägguttag eller nätverksuttag kanske skulle vara bra där?
 
J
Detta eller en snikversion där du pillar in en träbit i hålet först utan att skära rent.

 
janwide
Hobbygips. Härdar snabbt och sjunker inte. Spara ett par mm som du spacklar med vanligt spackel. Gipsytan är svår att få jämn.
 
  • Gilla
Edlunn och 4 till
  • Laddar…
janwide
Blanda mindre vatten i gipset än enligt instruktionen. Ha i lite i taget och rör noga. Det ska var ganska hårt och får absolut inte rinna!
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
E
Fyll dosan med isolering och spackla över som vanligt.
Då blir det tusen gånger enklare att komma åt den i framtiden om den skulle behövas i annat syfte
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Någon form av gips är trevligt (men kolla innehållet så att det inte är mycket av annat i), det sjunker inte och är mer väldigt mycket lätthanterligt än cementbaserade produkter när det kommer till att få en vettig yta efter. Det finns gipsbruk och gipsputs att köpa på hink som är prisvärd. Du måste spackla över för att få en jämn yta.

Om du har en vägg med gipsskivor är det dock inte rätt väg. Då skär du ut en extra bit gipsskiva som är lit större än hålet du har. Använd den som mall för att skära ut ett pyttelite större hål i väggen. Sedan lirkar du in en spånskiva av valfritt slag som är större än hålet på ena ledden. För att inte tappa den drar du en skruv i mitten som du håller i. När den är på plats limmar du mellan skivan och gipset bredvid med någon form av bygglim. Dra sedan i skruvar så att det sitter. Sen lim på den del av skiva som syns, på med din extrabit och skruva. Sen är det nog bra att spackla övergångarna och köra remsa så att det inte riskerar att spricka, och så spacklar/slipar du en bit runt lagningen.
 
J
S Svante Svenson skrev:
Någon form av gips är trevligt (men kolla innehållet så att det inte är mycket av annat i), det sjunker inte och är mer väldigt mycket lätthanterligt än cementbaserade produkter när det kommer till att få en vettig yta efter. Det finns gipsbruk och gipsputs att köpa på hink som är prisvärd. Du måste spackla över för att få en jämn yta.

Om du har en vägg med gipsskivor är det dock inte rätt väg. Då skär du ut en extra bit gipsskiva som är lit större än hålet du har. Använd den som mall för att skära ut ett pyttelite större hål i väggen. Sedan lirkar du in en spånskiva av valfritt slag som är större än hålet på ena ledden. För att inte tappa den drar du en skruv i mitten som du håller i. När den är på plats limmar du mellan skivan och gipset bredvid med någon form av bygglim. Dra sedan i skruvar så att det sitter. Sen lim på den del av skiva som syns, på med din extrabit och skruva. Sen är det nog bra att spackla övergångarna och köra remsa så att det inte riskerar att spricka, och så spacklar/slipar du en bit runt lagningen.
Som min video ovan alltså:p
 
Jag har gjort cylinderformade bitar av cellplast som jag limmat fast. Sen på med gipsbruk och sen spackel. Cellplasten kan ligga 10-20mm innanför så behöver du inte spackla djupare än så. Det är ju ingen ”Quick fix” men det blir bra och man kan knacka fram dosan i framtiden.
 
Sätt ett täcklock. Plötsligt kommer du eller nån annan på att nätverk ska in. Har du fyllt hålet så kan detta och ev uttag som ligger efter bli oanvändbara. Trådbundet nätverk är användbart för gamers eller de som skyfflar mkt data, så tro inte att alla kommer köra enbart wifi i framtiden...
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Sätt ett täcklock. Plötsligt kommer du eller nån annan på att nätverk ska in. Har du fyllt hålet så kan detta och ev uttag som ligger efter bli oanvändbara. Trådbundet nätverk är användbart för gamers eller de som skyfflar mkt data, så tro inte att alla kommer köra enbart wifi i framtiden...
Hmm, vi har ju andra ingångar för nätverket. Troligtvis kör de inte på nytt internet genom telejacket igen, men man vet väl aldrig
 
Funkar inte fogskum som du fyller hålet med, skär av efter väggen och spacklar över?
 
  • Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
A amandadenandra skrev:
Hmm, vi har ju andra ingångar för nätverket. Troligtvis kör de inte på nytt internet genom telejacket igen, men man vet väl aldrig
Har du redan nätverksuttag i varje rum? Det jag menar är att teleuttag brukar sitta i varje rum. Bredband ofta bara på ett ställe. Då kan du eller någon annan dra i nätverkskabel istället för telekabel och få ett uttag i varje rum. Jag har försökt få det i så många rum som möjligt, för att streama störningslöst i 4k, dela filer inom huset, spela på datorn... Eller som nu med hemjobb, frun har säkerhetsklassad laptop utan wifi. Har du redan uttag i varje rum, gör som du vill. Annars, överväg ett täcklock. Dessutom det enklaste sättet att lösa det...
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.