Hej experter! Jag har en fråga angående ifyllnad av betong. Jag har tagit bort en dörr och satt igen med en vägg, men mellan reglarna och betongväggen blev det lite mellanrum på några ställen då det ramlade bort betong (lättbetong) när jag rev karmen, vad kan jag fylla i detta med? Är husfix för grovt? Kan jag använda vanligt spackel?

Jag bifogar några bilder så ni kan se enklare vad jag menar.

2w207d1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2d115h.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28qvhuo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar!
 
Jag hade drevat med spillbitar av isolering, och sedan spacklat igen.
 
S
Det stora hålet nere till vänster tror jag inte spackel komma hålla för. I med lite husfix o sen finspackla.
 
Det här brukar sällan hålla, det spricker nästan alltid i skarven trots remsor och annat. Vill man ha det bra på riktigt så limma gipsskivor över hela väggen.
 
  • Gilla
MalteW
  • Laddar…
Jag hade använd Ardex Ardumur 828 till det där. Det är min standardlösning när det är mycket som skall fyllas och jag även vill ha det rimligt slipbart. Detta givet att styrkan inte är prioriterad.
 
"Limma" med gipsputs 6mm renoveringsgips på hela väggen, enda sättet att få det att hålla. Alternativt fyll igen med husfix (eller gipsputs), spackla slätt och lägg på microlit väv.
 
Nog tror jag att det löser sig med vanligt gipsbruk, remsa sedan med spackelremsor och använd vanligt spackel. Är man orolig skulle jag dra microlit över hela väggen - Enklare och billigare än att sätta gips på hela ytan.

Personligen är jag allergisk mot allt som är betong baserat inomhus, som husfix tex. Utomhus visst - Men inomhus är det ett sattyg som inte går att skrapa till efter härdning om man dragit på för mycket.
 
Gjorde exakt samma manöver för några år sedan. Har nog inte gått en dag sedan dess som jag inte irriterat mig på sprickorna som uppstod när trät började röra sig.

Målar du på microlit kan du ev dölja sprickorna men det kommer garanterat röra sig under
 
myrstack skrev:
Gjorde exakt samma manöver för några år sedan. Har nog inte gått en dag sedan dess som jag inte irriterat mig på sprickorna som uppstod när trät började röra sig.

Målar du på microlit kan du ev dölja sprickorna men det kommer garanterat röra sig under
Ja, jag kan bara instämma. Jag har en liknande lösning i vårt hus med lättbetong och betongväggar där vi byggde för ett dörrhål.
Först fixade jag till de större springorna med gipsputs och så på med remsa och spacklade. Det sprack upp efter ett par veckor... Skrapade då ner det och körde microlit på hela väggen men efter några månader var det härliga veck på microliten på några ställen runt dörrhålet. Det var inte stora veck (utåtbuktande) i microliten men tillräckligt för att det störde mig...
Jag skar bort vecken och limmade på renoveringsgips och spacklade och målade skarvar och det har hållit sen dess...
Jag har alltså provat alla varianter, ja, utom att putsa väggen då...
 
tack för många och snabba svar! Många olika varianter och tips gjorde inte direkt valet enkelt :) Det som känns intressant är gipsputs eller köra renoveringsgips på hela den sidoväggen, eller räcker det bara där jag satt för dörren?
 
Med träregel som ram i hålet gissar jag att renoveringsgips över hela väggen kommer krävas. Med stålregel kanske du hade klarat dig med mindre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.