hejsan, några tips hur man skulle kunna fixa till detta på ett snyggt sätt? Tog bort gammal taklist och la dit gipsskrivor på sidorna, tänkt kanske såga till listen och köra lite snickerispackel och måla de i mitten, vet dock inte hur jag ska få de snyggt mellan tak och vägg längst upp där :(
 
  • Vägghörn med skadad list och synlig isolering eller mögel; behov av reparation eller sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn, fönster med persienner, renovering, spackling, skada i taket, inomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räckte inte listerna ända upp, kapa till bitar som passar och limma dom med vanlig målarfog. Då sväller det ut i skarvar och upp mot taket och kan antingen med en våt trasa och torka av överflöd eller skära med en skarp kniv när det blivit lite stummare och kanske plus lite färg mot taket.
 
J jonaserik skrev:
Räckte inte listerna ända upp, kapa till bitar som passar och limma dom med vanlig målarfog. Då sväller det ut i skarvar och upp mot taket och kan antingen med en våt trasa och torka av överflöd eller skära med en skarp kniv när det blivit lite stummare och kanske plus lite färg mot taket.
Ok men även om jag lägger till list bitar ända upp till taket och kör målarfog så täcker de dom bitarna, hur hade du gjort med hörnet upp i taket? Går de att spacka igen de där uppe? Vet inte ritkigt vad de där är för material där och om spackel fäster på de
 
Säkerligen fäster vanligt väggspackel, Har du en blommspruta så duscha till lite lätt innan första spackling. Då fäster det bättre, så det inte torkar snabbt och bara ligger som något löst på ytan. Att tänka på är att inte lägga på för tjockt, då vill det inte torka, utan kan vara mjukt i upp till en månad. Så flera gånger med tunt och bygga upp till rätt höjd
 
Om jag tänker rätt hade jag feinat efter strecket , satt dit två gipsskivor med hörnjärn, spacklat målat och njutit av resultatet
 
  • Inomhus hörn med fukt- eller vattenskada och reparationsspår vid fönster med persienner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Om jag tänker rätt hade jag feinat efter strecket , satt dit två gipsskivor med hörnjärn, spacklat målat och njutit av resultatet
Ok va lite min tanke också, kanske skulle bli snyggt om jag får till hörnet bra :) Om jag kapar dom stående listorna lite och använder dom till att fixa hörnet där mellan de liggande listorna så skulle övergången kanske bli snyggt med lite snickerispackel? Sen köra gips, hörnskydd och spackla resten mot taket så som gips skivorna är på vänster och höger sidan så de går samma lite. Tror ni de kan bli problem med sprickor? då det är en balongdörr där till vänster
 
Det kommer se lite klippt och klistrat ut , strunta i utematen i veckan och köp nya liggande lister som går ihop i hörnan, de kommer binda ihop ditt hörn på ett bra sätt och förhoppningsvis slipper du sprickor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.