H
Hej på er!
Har en fråga angående detta lilla fina hål jag har i min platta. Plattan är tänkt att spacklas på onsdag. Det skulle inte vara några problem att gjuta i hålet imorn(måndag) och sen spackla ons fick jag till mig. Efter att läst lite här o lite där blev jag lite osäker.

Vad för slags betong bör jag använda? EPS fick jag till mig först, men läste sen att den ska man inte gjuta in golvvärme rör i. Kanske inte har något betydelse när det är såpass lite? Sen typ vanlig finbetong, går det o spackla över det hålet efter två dagar?

Mått på hålet är B60xD25xH10 cm.
Stort tack i förhand!
 
  • Bild av ett 60x25x10 cm stort hål i en betongplatta med synliga golvvärmerör och byggnadsmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Om du vill att golvvärmen ska ge värme uppåt så ska du inte ha EPS-cement men om det inte gör något på detta stället kan du använda det.

Ska du gjuta med betong kan du inte ha vanlig betong utan du behöver något som är snabbtorkande, tex Finja 280 Avjämning Grov snabb. Dock tar den 3 dygn för en skikttjocklek på 100 mm.
 
A
Kan man fylla med leca och sen ha ett tunnare lager betong uppepå, om det nu inte ska ta några laster ?
 
H
H huggan skrev:
Om du vill att golvvärmen ska ge värme uppåt så ska du inte ha EPS-cement men om det inte gör något på detta stället kan du använda det.

Ska du gjuta med betong kan du inte ha vanlig betong utan du behöver något som är snabbtorkande, tex Finja 280 Avjämning Grov snabb. Dock tar den 3 dygn för en skikttjocklek på 100 mm.
Ja precis, det var det jag läst också. Sen är det ju inget jätteområde, men ändå!
3 dygn då kanske det blir dåligt med tid för spacklingen.
Hur fort kan man fortsätta med tex lägga parkett om man använder Finja 280, behöver den ytterligare torktid efter spacklingen?
 
H
Casaloco Casaloco skrev:
Du skulle kunna anväda Rotbetong [länk]

Även vanlig grovbetong funkar säkert också, det är krymsprickor som kan bli synliga
Den där rotbetongen verkar det vara fart i!
Det är ju som så att vi även skulle vilja komma igång med golv(parkett) så fort det går också. Verkar ju som det är enbart 48h på denna. Får se om det finns någon handel i närheten som har denna.
 
Nej utan tre dagars torktid innan spacklinge, sen är det ju spacklingen som bestämmer hur lång tid till läggning av golv.
 
A35 mix eller a38mix från ardex
 
H
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
A35 mix eller a38mix från ardex
Ja precis fick tips på den förut. Verka vara bra när man har bråttom :)
Max tjocklek på lagret står 40-50 mm, ska man göra det i två omgångar eller kan man köra 100mm direkt tro?
 
A35mix ska funka att lägga 100mm med bra komprimering
 
H
Vad tror ni om denna? Denna hade dom på bygghandeln här.
http://www.heydi.se/produkt.asp?VdaID=170

Väldigt novis som jag är, blir det förvirrande när det står såhär
"
Förarbete - Underlag
På puts och betong påförs Hey’di Hurtigstöp som tunn gjutmassa i skikttjocklekar på mellan 2 och 4 cm, med fast kontakt med underlaget. Detta säkras med en flytspackling (slamning) av underlaget med Hey’di Hurtigstöp blandat med Hey’di KZ och vatten i förhållandet 1:1. Gjutning sker vått i vått i flytspacklingen."

Synnerligen novis som jag är vill jag ju helst bara blanda och fylla upp 8-9 cm direkt.
Måste jag om jag fattar detta då göra det i två omgångar a 4 cm? Och att flytspacklingen måste göras innan det torkat? Vått i vått som det står.

Det är fan en hel vetenskap det här :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.