Hej!

Vi har precis bytt ut oljepanna mot bergvärme. Hur ska jag fylla igen hålen från påfyllning och luftning? Det är just nu två hål ca 5-10 cm stora rakt ut genom betongen. Det blir ganska kallt... Jag är nybörjare på hus så tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!
Mvh Linnea
 
Fyll igen dom med betong. Köp en säck färdig betong (ej cement) hos valfri bygghandel och blanda med vatten.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Som sagt, använd färdig betong och blanda den ganska stabbig (mindre vatten) så håller den sig kvar istället för att rinna iväg.

Som en tillfällig lösning så kan du täppa igen hålen med vilka trasor som helst. Om du eller någon i din närhet har lite överbliven isolering (stenull, glasull) så funkar det utmärkt.
 
L Linnea Lundh skrev:
Hej!

Vi har precis bytt ut oljepanna mot bergvärme. Hur ska jag fylla igen hålen från påfyllning och luftning? Det är just nu två hål ca 5-10 cm stora rakt ut genom betongen. Det blir ganska kallt... Jag är nybörjare på hus så tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!
Mvh Linnea
Lägg gärna upp en bild.
Jag hade nog tryckt i isolering och sen putsat igen utsidan
 
Fogskum, när det har stelnat så såga bort överskottet och måla med samma färg som grunden
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kolla först om du inte behöver mer ventilation efter att värmekälla som skapade cirkulation har försvunnit. Från de fyra hus inom familjen som bytt till bergvärme från olja eller olja/ved så har tre fått behov av ökad ventilation och avfuktare.
 
Fast ventilationen ska inte sitta där de gamla påfyllnadsrören satt.

Betong ska du inte använda förrän det är garanterade plusgrader ute under en vecka ungefär. Lägg en plan skiva mot utsidan och luta något tungt mot den så betongen inte rinner ut. Då får du en bra yta sedan. Tills dess så tryck som sagt bara i några trasor så det inte drar.