Vi har spårfräst för kabelslang på flera ställen i våra väggar och ska nu börja fylla igen dessa. Har köpt husfix efter tips men undrar hur man bäst preppar för att det ska hålla. Hur mycket marginal måste finnas mellan kabelslang och ytskikt för att det ska hålla? Behöver man lägga primer på någon primer på kabelslangen? Kommer det hålla utan att man lägger microlitväv utanpå som ett spärrskikt?
Man kan ju såklart alltid prova sig fram men det sista man vill är ju att bitar av väggen ramlar ut efter att man målat...
 
  • Spårfräst vägg med kabelslang och eluttag inför fyllning och återställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med spårfräst utrymme för kabelslang redo för igenfyllning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag spacklade med gipsbruk vill jag minnas, tror jag nöjde mig med att jag inte såg slangarna.
Sedan satte jag microlit ovanpå.

Såg inget under de fyra år vi hade lägenheten.

Edit: läser som en kratta, primade inte, blötte bara där jag skulle spackla.
Rekommenderar microlit för annars får du kratrar ifall du försöker sätta upp något.
 
  • Gilla
Maj Ericson
  • Laddar…
AXS
Viktigast är att få in husfixen djupt. Den ska inte bara fästa på slangen.

Och spackla inte för högt, husfix är jobbigt att slipa. Avsluta istället med vanligt spackel.
 
  • Gilla
Trattkantarell
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Viktigast är att få in husfixen djupt. Den ska inte bara fästa på slangen.

Och spackla inte för högt, husfix är jobbigt att slipa. Avsluta istället med vanligt spackel.
Tack för snabbt svar.
Du menar alltså så att det binder runt om slangen också? Vi har ett spår där det ska ligga dubbel slang som är lite problematiskt för det är supertight o finns inget mellanrum mellan slang o sidan på frässpåret. Tycker själv det luktar problem men inte fått särskilt gehör från sambon på detta...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag spacklade med gipsbruk vill jag minnas, tror jag nöjde mig med att jag inte såg slangarna.
Sedan satte jag microlit ovanpå.

Såg inget under de fyra år vi hade lägenheten.

Edit: läser som en kratta, primade inte, blötte bara där jag skulle spackla.
Rekommenderar microlit för annars får du kratrar ifall du försöker sätta upp något.

Överväger att sätta microlit på den vägg där tv och ev tv-bänk ska väggmonteras. Köper man den på rulle? Sätter man skarv kant i kant i så fall? Köpa på bygghandel eller färgaffär?
 
Jag köpte min på 50m rulle, 1m bred. Kant i Kant.

Jag har köpt både på färg och bygghandel, ta där priset är bäst. Köpte först färdiggrundad, men det var exakt samma monteringsförfarande på båda och man fick måla lika många lager.
 
  • Gilla
Trattkantarell
  • Laddar…
Optimalt är väl att lägga lite spackel i botten på spåret sedan trycka dit slangen och spackla jämns med.

Protte
 

Bästa svaret

AXS
Trattkantarell Trattkantarell skrev:
Tack för snabbt svar.
Du menar alltså så att det binder runt om slangen också? Vi har ett spår där det ska ligga dubbel slang som är lite problematiskt för det är supertight o finns inget mellanrum mellan slang o sidan på frässpåret. Tycker själv det luktar problem men inte fått särskilt gehör från sambon på detta...
Det brukar gå att lyfta lite på slangen och peta in, eller pressa lite med spackelspaden. Det kommer fästa på slangen med. Men tänk att du inte vill ha massa luft bakom fixet.
 
  • Gilla
Maj Ericson
  • Laddar…
Tompatron typ latexfogspatron som du fyller med Casco Kombirapid. Spruta in nerifrån och upp lite fylligt och dra av med en spackel. Efterfyll som vanlig spackling manuellt. Kombirapiden kan putsas av med svamp precis som klinkerfog.
 
Husfix är ett gissel!
Gipsbruk räddar dig här som någon annan också skrev.
Jag brukar klämma i några klickar med tec7 och trycka i slangen, när det sedan är torrt så går jag på med gipsbruk. Webers Gypsum kan jag varmt rekommendera.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Trattkantarell Trattkantarell skrev:
och ska nu börja fylla igen dessa.
Varför köpa dyra saker när det finns billiga, fram ned blomsprutan, blöt ordentligt i spåren och kring dosorna ( fyll dosorna med tidningspapper ) vänta några timmar och använd vanligt putsbruk ( slå/kasta in i spåren/runt dosorna ) skrapa ur lite så putsen ligger strax under väggliv och spacklat sedan
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
PS Ta bort alla apparater från dosorna annars blir det mycket skit i apparaterna och ett byte måste ske, går inte att få dom att fungera efter puts i dom
 
Sånt där har jag gjort mkt, och som folk säger använd Gipsbruk. Jag har använt olika fabrikat, byggmax fungerade lika bra så köp inget dyrt. Gör det lite blött och kasta in, använd två breda spacklar. Stryk sedan jämnt. Sen krymper det så då lägger du en gång till, sedan spackel. Blötläggning har jag aldrig behövt trots något 100-tal meter utan microlit, inget syns och inget har spruckit. Har använt på blåbetong, tegel och gjuten betong, samma resultat.
 
  • Gilla
Maj Ericson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.