Jag vet inte om det är rätt kategori att lägga frågan i, men allt är på vår tomt, så jag kör... :)


Längs ena kanten av vår tomt löper en bäck i ett ganska djupt och markerat dike. På andra sidan bäcken börjar skogen. Bäckens källa ligger på en högre höjd, och vid vår tomt är det ett rejält fall ner till lägre nivåer (vår tomt är delvis bestående av en brant bergssluttning).
Vi har en granne som hade bäcken på sin tomt (de ligger uppströms), men som valde att lägga igen diket och bäcken, med rör för bäckens vattenflöde, och sedan fylle och jord ovanpå. De har numera gräsmatta och allt på en fin nivå med resten av trädgården.

Vi vill också fylla igen bäcken, den del av bäcken som går på vår tomt. Vi tror vi vet hur man gör, men när vi nämnde det för grannen, berättade han att en granne längre bort blivit ritkigt arg när de fyllde igen bäcken, och pratat om att det skulle bli problem längre upp, att bäcken skulle dämmas upp, och vad det nu var...
Det har inte varit några problem.

Vår tanke är att fylla igen bäcken på vår tomt, men ha en "serviceöppning" med galler mellan vår och vår grannes tomt.

Min fråga är: får vi fylla igen bäcken på vår tomt, eller finns det lagar och regler som styr här? Vattendomar? Har grannar uppströms/nerströms något att säga till om?


Tacksam för all input! :)
 
Om gränsen går i bäcken så bör du nog fråga den som äger andra sidan också, han kanske blir lite grinig när han kommer och ser att nån har fyllt igen hans dräneringsdike.
 
Nej, gränsen går inte i bäcken. Bäcken går över vår tomt, en bit ifrån gränsen. På andra sidan gränsen är det skog och ingen tomtmark, ingen dränering av något slag.

Bäcken kommer från tomten till den granne som redan fyllt igen sin del av bäcken. Och efter vår tomt rinner den ner till outnyttjad tomtmark (som inte heller går att bebygga).
 
Det kan finnas en rad olika lagar som berör detta, mest troligt en ganska så spretig miljöbalk. Börja med att ringa till kommunen och fråga vad de tycker och tänker.
 
iof så anlägger man ofta dräneringsdiken i skogen också.

Är det inga problem med grannarna så hade jag lagt igen det utan att fråga kommunen. Men jag skulle anlägga en brunn så att jag kan komma åt och spola och rensa ledningen om det krävs.

Lägg inte för klena rör bara, ni måste dimensionera för det högsta flödet.
 
Instämmer i den sista kommentaren, att man måste ta i ordentligt med dimensionen. Någon gång vart femte år eller så kommer det extrema åskoväder med 100mm regn på kort tid, och då blir det lätt översvämmat.
 
Hemmakatten
Det är väl skillnad på vad man får göra beroende på om det är en bäck eller ett dike.
 
Att kulvertera bäcken torde räknas som vattenverksamhet enligt Miljöbalken och lagen om vattenverksamhet. Vattenverksamhet kräver tillstånd från Länsstyrelsen.

Om du nu har en granne som redan är uppretad för att din närmaste granne gjort en fuling så skulle jag säga att det är riskabelt att bara lägga rör och hoppas på det bästa. Ringer arg-grannen myndigheterna och frågar "får man göra sådär?" är risken stor för att både du och din närmaste granne får fan för tilltaget. Kolla först om det räknas som vattenverksamhet!
 
OK! Jag kommer att ringa kommunen och kolla upp vad de säger, innan jag gör något.
Tack för alla svar med råd.
 
drainsniffer skrev:
Att kulvertera bäcken torde räknas som vattenverksamhet enligt Miljöbalken och lagen om vattenverksamhet. Vattenverksamhet kräver tillstånd från Länsstyrelsen.
Håller med. Du måste ABSOLUT ringa till Länsstyrelsen, annars kan du åka dit ordentligt för brott mot miljöbalken. Det blir obligatorisk polisanmälan och annat kul. Man får varken fördjupa eller lägga igen diken. Det enda som är OK utan tillstånd är underhåll.
 
Får man fråga hur det gick?
 
Det finns ju de som anlägger en konstgjord bäck på tomten. Ni kan inte göra bäcken till en vacker del av trädgården istället?

/Pontus
 
Hur det gick...

Än så länge har ingenting hänt. Jag har varit i kontakt med kommunen, som tog alla uppgifter noggrannt, och lovade att höra av sig (tjejen jag talade med var inte riktigt rätt person att tala med, men hon skulle ta frågan vidare).
Framförallt verkar det vara kommunekologen som skulle kunna ha invändningar. Å andra sidan är det en ganska liten sträcka vi vill lägga igen, så det borde inte påverka så mycket.
Jag återkommer så fort jag fått mer information.

Om att göra bäcken till en vacker del av trädgården...
Mja... Min flickvän har väl iofs "svart bälte i trädgård", men just detta rinnande vatten verkar inte gå att använda på något bra sätt, enligt hennes sätt att se på saken. Framförallt rinner bäcken ju i ett väldigt djupt dike, och vi vill inte ha ett sådant att klättra i, eller för barn att ramla i. Vi väljer att få tomten i en nivå istället.
Men visst har vi tänkt tanken. :)
 
Dom där ekologerna är ett släkte för sig. Först får man inte göra ett dike för att det stör ekosystemet, sedan får man inte ta bort det av samma orsak..

Deras utgångspunkt verkar vara att allt måste vara som det är NU. Hur det var för 10, 20, 50 eller 500 år sedan spelar ingen roll. Inte heller att det skulle kunna bli bättre i framtiden.

Här ville länsstyrelsen att vi skulle hugga ner en massa enebuskar för att kråkorna "använde dem som utsiktsplats och tog fågelungar på marken". När vi invände att det faktiskt även finns gott om räv och örn gav dom med sig..

Kort sagt, gå inte med på vad som helst. Lokalbefolkningen vet ofta bättre än "experterna".
 
Redigerat:
Bra tips. Vi ska stå på oss om vi stöter på trångsynta ekologer (eller andra). :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.