É
Jag har ett borrhål som är 70m djupt och 10cm diameter. 550 liter tror jag det blir i volym. Jag skulle vilka plugga igen detta och undra vilket material som är lämpligast?
Vattenytan börjar ca 10m ner.

I annan tråd skrev nån Betonitplugg men det verkade gå på flera tusen kr. Stenmjöl skrev en annan vilket låter bra för det ska jag ändå beställa ett lass av till grusgången. Sen lite betong i toppen av hålet.

Spelar valet av material roll med tanke på min situation? Det är ett borrat hål där jag sen byggt ut huset med en gjuten platta runt. Efter att jag fyllt hålet lägger jag lite makadam i botten och sen cellplast och sist gjuter jag betong för att färdigställa golvet. (Har fått kommunalt VA nu).

Borrhål med synliga ledningar och trasiga tegelbitar, omgivet av en betongkant och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte ha kvar hålet och vattna med det vattnet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
B
Jag hade inte heller fyllt igen det. Ett sådant hål kan man vattna med, litet hål för frikyla på sommaren eller ett kort borrhål för bergvärme (kanske i kombination med en kortare markslinga, eftersom 70m är för kort för normal dimensionering).

Det känns som att kasta bort pengar att förstöra det där hålet.

Ska man göra något så se till att det är en reversibel åtgärd. T.ex. skära till ett lagom stort cellplastlock längst ner, sedan XX cm lösa lecakulor, en bygglpast och 5cm betongkaka överst. Sedan valfritt golv/ytskikt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
É
Jag vill inte ha en brunnshål i sovrummet.

Sen har jag ett 220m djupt borrhål för bergvärme 10 meter bort (utomhus).
 
É
När de borrade för bergvärmen ville de ha lite koll på vattenhålet för hade man otur kunde det spruta upp vatten där. Så saker och ting verkar kunna hänga ihop så hade känts bättre fylla hålet hela vägen ner. Vill inte ha en vattenfontän upp i grunden i framtiden (kanske är osannolikt).
 
É
S stugan_i_skogen skrev:
Varför inte ha kvar hålet och vattna med det vattnet?
Förutom det jag redan skrivit så är det dålig tillrinning så duger inte att vattna några mängder med.
 
É
Vad händer om jag börjar hälla i grus 0-8 i hålet? Kommer det bli flera hundra liter vatten som svämmar upp i källaren? För inte trycks det väl tillbaka i berget eftersom det fylls på underifrån?
 
Du kan fylla med grus. Vattnet sjunker undan lika snabbt som brunnen fylls på ungefär. Häll i grus tills vattnet når upp till kanten ungefär, vänta ett tag och upprepa.

Bentonit är bra om man vill säkra att inget flöde sker inom brunnen (mellan olika nivåer), men det behöver du inte oroa dig för låter det som.
 
É
G Genomklok skrev:
Du kan fylla med grus. Vattnet sjunker undan lika snabbt som brunnen fylls på ungefär. Häll i grus tills vattnet når upp till kanten ungefär, vänta ett tag och upprepa.

Bentonit är bra om man vill säkra att inget flöde sker inom brunnen (mellan olika nivåer), men det behöver du inte oroa dig för låter det som.
Ok låter bra. När behöver man oroa sig för flödet då? Menar du om man ska använda brunnen och till exempel vill stoppa saltvatten?
 
É ÉlPon skrev:
Ok låter bra. När behöver man oroa sig för flödet då? Menar du om man ska använda brunnen och till exempel vill stoppa saltvatten?
Det görs främst för att inte riskera att sprida föroreningar som finns vid markytan till vattnet som finns längre ner. Eller möjligen om man har en väldigt genomsläpplig sprickzon runt ett visst djup som kan dränera bort mycket vatten, men det är mer av ett specialfall.
 
É ÉlPon skrev:
När de borrade för bergvärmen ville de ha lite koll på vattenhålet för hade man otur kunde det spruta upp vatten där. Så saker och ting verkar kunna hänga ihop så hade känts bättre fylla hålet hela vägen ner. Vill inte ha en vattenfontän upp i grunden i framtiden (kanske är osannolikt).
Om det här är huvudanledningen till att du vill fylla brunnen behöver du nog inte vara så orolig, åtminstone inte förrän till nästa gång du ska borra i berget.

Vid borrningen tillsätts en hel del vatten, vilket lokalt kan skapa ett högt vattentryck som då tar enklaste vägen ut. Men så fort du slutar borra återställs trycket till som det var innan, det ligger inte latent i marken.
 
É
G Genomklok skrev:
Om det här är huvudanledningen till att du vill fylla brunnen behöver du nog inte vara så orolig, åtminstone inte förrän till nästa gång du ska borra i berget.

Vid borrningen tillsätts en hel del vatten, vilket lokalt kan skapa ett högt vattentryck som då tar enklaste vägen ut. Men så fort du slutar borra återställs trycket till som det var innan, det ligger inte latent i marken.
Ja det är väl huvudanledningen. Annars är det väl lättare att bara sätta som ett lock högst upp och sen fylla med makadam och sen betonggolv överst.

Vilka avstånd kan det handla om då? Jag lär inte borra igen på länge men vet vet om grannarna borrar 20m bort.

Eller är det inget jättetryck (värsta fontänen) och ifall jag först gjuter som en plugg överst så räcker det mot den eventuella tillfälliga översvämningen?
 
Omöjligt att säga hur långt avstånd det kan påverka, beror precis på hur sprickorna i berget ligger. Men 20 m är väl inte uteslutet i alla fall.

För att vara "säker" behöver du ett tätt lock. Tex en betongplugg som är några dm. Det här kan säkert andra bättre än mig, men det kanske går att trycka ner en ballong eller dylikt en bit ner och fylla med betong ovanför?
 
Detta är en källare eller?
Har ni översvämningsrisk? Verkar ju vara ett bra ställe att sätta en pump i sånt fall.

Man kan ju ha nytta av sånt här. Jag röstar för att du inte gör nåt som du inte kan backa ifrån i alla fall ☺️
 
É
G Genomklok skrev:
Omöjligt att säga hur långt avstånd det kan påverka, beror precis på hur sprickorna i berget ligger. Men 20 m är väl inte uteslutet i alla fall.

För att vara "säker" behöver du ett tätt lock. Tex en betongplugg som är några dm. Det här kan säkert andra bättre än mig, men det kanske går att trycka ner en ballong eller dylikt en bit ner och fylla med betong ovanför?
Ok men om jag vara fyller hålet med 0-8 grus istället och sen betong några dm överst så är jag kanske säkrast? Ska ändå beställa en lastbil med 0-8. Inte jättemycket jobb ösa ner grus då det är lätt lättillgängligt. Behöver som sagt inte hålet trots att alla tror jag kommer ångra mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.