Vid en gammal entré är det gjutet en trappa i betong hos oss. Betongen har sprickor i sig, se bild nedan. Lutningen är ut från huset och ovanför finns ett litet tak över entrén, men vid skyfall när det framförallt blåser in med rätt vinkel misstänker jag att vatten kan med kapilläreffekt suga sig in mot yttervägg så jag hade velat fylla i dem.

Vad är bästa sättet? Någon form av hårdfog? Epoxi? Det ser ut som att tidigare ägare har fyllt i med något på andra sprickor men jag vet inte hur.

Sprucken betong, skuggor, svarta trädetaljer, ytterdörr, småsten, dagtid, utomhus, slitage, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänker att du skall använda en elastisk fog för sten eftersom det är lite rörelser i trappan. Finns i bygghandeln.
Ett alternativ vore kanske att klä med klinkerplattor och på så sätt få tätt.
Ser vidare att dörrfodret går ner mot trappan och tar stryk i ändträt. Korta in rekommenderar jag.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
thomarv thomarv skrev:
Jag tänker att du skall använda en elastisk fog för sten eftersom det är lite rörelser i trappan. Finns i bygghandeln.
Ett alternativ vore kanske att klä med klinkerplattor och på så sätt få tätt.
Ser vidare att dörrfodret går ner mot trappan och tar stryk i ändträt. Korta in rekommenderar jag.
Inte blir det väl tätt av att sätta klinkers? Det enda man åstadkommer då är väl att gömma sprickorna dit vatten fortfarande kommer leta sig?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
thomarv thomarv skrev:
Jag tänker att du skall använda en elastisk fog för sten eftersom det är lite rörelser i trappan. Finns i bygghandeln.
Ett alternativ vore kanske att klä med klinkerplattor och på så sätt få tätt.
Ser vidare att dörrfodret går ner mot trappan och tar stryk i ändträt. Korta in rekommenderar jag.
När du säger elastisk fog, menar du då en så kallad flexibel hårdfog man använder vid stenläggning?
 
B Bästerortarn skrev:
Inte blir det väl tätt av att sätta klinkers? Det enda man åstadkommer då är väl att gömma sprickorna dit vatten fortfarande kommer leta sig?
Betong är ett sugande material. Täcker man med klinker o klinkerfog så har man fått en tät yta. Ev småsprickor undertill gör ingen skillnad. Vatten tar sig in kapillärt men i liten omfattning och oberoende av sprickorna fotot visar. Förutsätter att trappan vilar på fast underlag.
 
B Bästerortarn skrev:
Inte blir det väl tätt av att sätta klinkers? Det enda man åstadkommer då är väl att gömma sprickorna dit vatten fortfarande kommer leta sig?
Man skulle ju teoretiskt sett kunna göra som vid en balkong, dvs lägga ett tätskikt under. Enda problemet jag ser med det är att det är inte mycket marginal mellan betong, tröskel och dörr. En så. Konstruktion bygger en del på höjden antar jag?
 
J JockeHX skrev:
När du säger elastisk fog, menar du då en så kallad flexibel hårdfog man använder vid stenläggning?
Fråga i butiken. Jag skulle ta något med fästförmåga mot betong och så lite krymp som möjligt i fogen
 
thomarv thomarv skrev:
Fråga i butiken. Jag skulle ta något med fästförmåga mot betong och så lite krymp som möjligt i fogen
Har bättre erfarenhet av att fråga här än i butiken så därav min fråga 😉
 
Har samma bekymmer. Hur gick det?
 
Jag körde husfix som jag färgade, resultatet blev bra ur perspektivet att det hållt bra över vintern och det sugs inte vatten som förut. Men jag lyckades inte hålla det inom sprickorna som jag knackade upp så det ser lite muppat ut. Med tiden blir det säkert bättre.
 
Redigerat:
N
Ardex A46 kanske. Men hyfsat snabbt bruk/spackel.
 
Varför skulle det vara nödvändigt med snabbt bruk?
 
N
Ingen anledning alls, annat än att A46 är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.