Vi har låtit gjuta en stödmur i betong i vår trädgård. För att muren att smälta ihop bättre med övrigt, har hantverkarna murat upp en ölandstensmur på en betongklack framför den gjutna stödmuren. Sedan är tanken att täcka över dessa två murar med en muravtäckning i ölandsten så att det ser ut som en mur.

Dock finns det nu ett hålrum mellan ölandsstensblocken och den gjutna betongmuren där det kan samlas vatten, vilket kanske inte är så bra om detta fryser på vintern. Jag tänkte då dels borra några genomgående dräneringshål på olika ställen i den nedersta murbruksskiftet mot betongsulan och förhoppningsvis få ut en del av det vatten som kanske sipprar in (även om man täcker toppen med muravtäckning).

Men vad gör man med håligheten? Att fylla upp med betong ända upp, blir ett jättejobb och kommer att kräva minst en 60 - 80 säckar och en massa pill för att få ned det ordentligt.

Skulle man därför, exempelvis, kunna fylla nästan upp med makadam så att vatten som inte tagit sig ut genom dräneringshålen, då har håligheter att expandera i när det fryser på?

Och sedan, de sista 10 - 20 cm upp till kanten fylla upp med grovbetong eller liknande så att man försluter så gott det går innan man murar på muravtäckningen?

Nybyggd ölandstensmur framför betongstödmur med dräneringshål och markering för kommande muravtäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte ha gjort nånting... Muren är inte vattentät, så det finns inte en chans att utrymmet fylls upp av vatten såvida du inte lägger trädgårdsslangen där.
 
useless useless skrev:
Jag skulle inte ha gjort nånting... Muren är inte vattentät, så det finns inte en chans att utrymmet fylls upp av vatten såvida du inte lägger trädgårdsslangen där.
Tack!

Menar du att man inte heller behöver borra några dräneringshål? Släpper alltså murbruket igenom det regnvatten som eventuellt letar sig in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.