Hej.
Hare varit tvungen att sätta upp en planka horisontellt för att kunna få upp en vägghängd hylla på en bananformad vägg.
Detta innebär att jag får en glipa mot mitten.
Tänkte måla in den med vit väggfärg.

Om jag vill fylla glipan melllan planka och vägg med något fyllnadsmaterial vad är bäst att använda? Fogskum? Nåt annat?

tack på förhand.

se bilder:
Horisontellt monterad planka på bananformad vägg med glipa mot mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Horisontell planka monterad på välvda väggen med synlig glipa mellan plankan och väggytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om hyllan ska ligga på plankan kan du ju såga hyllans bakkant så den motsvarar väggen. Lägg den på plats och tryck in den så långt det går (eller så att framkanten hamnar i den vinkel du vill ha den), sen lägger du en penna mot väggen med en distans som gör att pennspetsen hamnar på hyllkanten där den är som längst från väggen och drar hela hyllans längd åt båda hållen. Sågar du längs linjen kommer sen hyllan att passa precis mot väggen.

Jag gjorde en gång motsvarande åt en kompis i ett litet halvcirkelformat utrymme men gjorde dumt nog avritningen med hyllan vilande på en golvlist och insåg vid montering att väggarna var långt ifrån raka. Lägenhetsägaren var nöjd ändå, men jag var sjukt irriterad på mig själv rätt länge...
 
R remrag skrev:
Om hyllan ska ligga på plankan kan du ju såga hyllans bakkant så den motsvarar väggen. Lägg den på plats och tryck in den så långt det går (eller så att framkanten hamnar i den vinkel du vill ha den), sen lägger du en penna mot väggen med en distans som gör att pennspetsen hamnar på hyllkanten där den är som längst från väggen och drar hela hyllans längd åt båda hållen. Sågar du längs linjen kommer sen hyllan att passa precis mot väggen.

Jag gjorde en gång motsvarande åt en kompis i ett litet halvcirkelformat utrymme men gjorde dumt nog avritningen med hyllan vilande på en golvlist och insåg vid montering att väggarna var långt ifrån raka. Lägenhetsägaren var nöjd ändå, men jag var sjukt irriterad på mig själv rätt länge...
tyvärr ska det upp en 4 ”moduler” bred stringhylla. Som har vertikala stålkonsoler. Provade få upp den men då för stor skevhet gör det omöjligt.
Så kan inte kapa till något. Och väggen är väldigt väldigt bananformad tyvärr :(
Även sockel och allt följer väggen så går inte att bredspackla rak heller utan att göra om snickerierna och allt :(
 
Ah, när du säger det så ser jag ju faktiskt String-konsolen på bilden. :rolleyes:

En variant är ju att göra samma sak med det trä du monterat som jag föreslog att göra med hyllan, om det blir för tunt i ändarna får du byta till ett tjockare ursprungsmaterial.
 
Bronken
Förstår inte plankans funktion här ...
Är plankan på den nivån där övre fästet på string-konsollen ska sitta?
Och undre fästet skruvas i sockeln?
 
Fogskum kommer bli jobbigt, jag skulle kört med Superfix och klutta i varje 30-40 cm, du kan även tejpa och slutfoga med den om du önskar. Och om du behöver shimsa kan du använda byggkilar, finns i låda på bygghandel, glöm inte att såga av och knacka ner den långt nog så du kan foga ovanför.

Lycka till.
 
Bronken Bronken skrev:
Förstår inte plankans funktion här ...
Är plankan på den nivån där övre fästet på string-konsollen ska sitta?
Och undre fästet skruvas i sockeln?
ska upp en likadan planka för nedre fästet till stringkonsolen också. På samma sätt. Inte fått upp den än bara. Kommer sitta precis över golvsockeln i princip.
 
En sak att tänka på är att om du inte sätter vertikala träbitar för stöd bakom konsolerna kan du få hög punktlast ovanför de nedre fästpunkterna, i och med att all horisontell kraftupptagning hamnar där. Det blir ju en del pga lastad hyllas masscentrum en bit ut från väggen. Hur stort det problemet är vet jag inte, men bra att ha i tankarna i alla fall om du inte redan har det. :)
 
R remrag skrev:
En sak att tänka på är att om du inte sätter vertikala träbitar för stöd bakom konsolerna kan du få hög punktlast ovanför de nedre fästpunkterna, i och med att all horisontell kraftupptagning hamnar där. Det blir ju en del pga lastad hyllas masscentrum en bit ut från väggen. Hur stort det problemet är vet jag inte, men bra att ha i tankarna i alla fall om du inte redan har det. :)
jag har tänkt på det. Men vet inte hur jag ska lösa det :) eller om jag behöver det.
Plankan sitter i väggen med 4st relativt kraftiga skruvar i en tegelvägg. Men skulle kännas bättre med några vertikala plankor för att ta upp kraften. :)
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Update. :)
Stringhyllan sitter nu på banan-väggen på två horisontella brädor.
Ska bara måla dom vita och försöka foga in dom.

Kändes onödigt att göra sig av med stringhyllorna ^_^.
Enklaste hade varit att köpa något nytt som står på golvet (som faktiskt är väldigt rakt).
Men varför göra det lätta.

Stringhylla monterad på två horisontella brädor mot en vägg i ett rum med leksaker och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Hade det inte räckt att sätta någon distans bricka bakom de två mittersta stringarna och skippat brädan?
 
raveper raveper skrev:
Hade det inte räckt att sätta någon distans bricka bakom de två mittersta stringarna och skippat brädan?
jag började testa med det. Men var svårt att mäta hur mycket det behövdes. För det räckte inte med ”någon” tyvärr. :)
Och det var med ojämnt nedtill än uppe.

krävdes 10st ganska tjocka brickor i slutändan på mitten. Så tror inte det hade blivit så bra tyvärr. Önskar det hade gått.

En stapel med tjocka brickor mellan två träytor, illustrerar användning av brickor för utjämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.