Vi har en död yta i vår lägenhet där vi planerar på att fylla ut med en garderob men efter en hel del googling inser jag att utmaningen är större.

Ytan är:
Djup 0.592m
Bredd 0.970m
Höjd 2.382m

Från början tänkte vi köpa en vanlig pax men inser att det kommer att finnas lite utrymme som går till spillo och därefter tänkte vi elfa system tillsammans med en "mindre dörr" och kanske gipsskivor. Dock verkar det vara rätt svårt att hitta. En annan ide var att skippa dörrhandtag och köra enbart med klick (lite som ikeas skåp). Vi kommer ändå att förvara städsaker och småsaker som äter plats i förrådet för att kunna fylla ut med barnsaker (då vi väntar barn)

Någon som har någon bra ide?

p.s ritningen nedan är inte skalenlig.
 
  • Enkel ritning av en planerad garderobsyta med specificerade mått (970mm x 592mm).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tom yta i ett hörn mellan två dörröppningar med trägolv och en öppen garderob i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför inte bara en skjutdörr (typ Lumi eller Elfa) med Elfainredning bakom? Visst, du kommer bara åt halva bredden åt gången, men jag tycker inte det borde vara ett jätteproblem här.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
WaldenWoods StockholmM skrev:
Varför inte bara en skjutdörr (typ Lumi eller Elfa) med Elfainredning bakom? Visst, du kommer bara åt halva bredden åt gången, men jag tycker inte det borde vara ett jätteproblem här.
Skjutdörrar kräver, vad jag förstår, minsta bredd på 1200 hos de flesta. Eller tänker du att det ska finnas dörrar som är 450mm?
 
D Dashio skrev:
Skjutdörrar kräver, vad jag förstår, minsta bredd på 1200 hos de flesta. Eller tänker du att det ska finnas dörrar som är 450mm?
Dörrarna går ju att måttbeställa i exakt det mått man vill ha. Så det borde inte vara något problem.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Dörrarna går ju att måttbeställa i exakt det mått man vill ha. Så det borde inte vara något problem.
Jaha nice! Ska kontakta de så får vi se.

Är det någon skillnad mellan Lumi eller Elfa vid detta laget? Eller är det typ samma?
 
Tror de är likvärdiga.
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
Eller vid närmare eftertanke kanske det är exakt samma sak. Kanske är det så att Elfa äger Lumi nuförtiden. Hursomhelst, googla på skjutdörrar eller skjutdörrsgarderober. Det finns även andra tillverkare.
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
Två 50cm breda skjutdörrar i en tvåspårsskena samt garderobsinredning.
I år har jag byggt fem skjutdörrsgarderober, två från Elfa och tre från Mirro. En garderob är 120, två är 165, dessa tre har två dörrar var.

Här är ”offert” från Mirro på din bredd & höjd, blir troligen billigare om du tar det via lokala bygghandeln,
Skärmdump av garderobskonfiguration på Mirro.se med priser för två skjutdörrar och mjukstängning, totalpris 6950 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Det går att välja bara vitt istället för speglar, eller nästan vilken kombination man själv vill, även olika färger.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Två 50cm breda skjutdörrar i en tvåspårsskena samt garderobsinredning.
I år har jag byggt fem skjutdörrsgarderober, två från Elfa och tre från Mirro. En garderob är 120, två är 165, dessa tre har två dörrar var.

Här är ”offert” från Mirro på din bredd & höjd, blir troligen billigare om du tar det via lokala bygghandeln,
[bild]

Edit: Det går att välja bara vitt istället för speglar, eller nästan vilken kombination man själv vill, även olika färger.
Oj detta var ju riktigt intressant! Men är alltså mirro "dyra"?
Detta var en av hemsidorna som sa att jag var tvungen att ha 1200 så jag vart lite förvånad när du själv petade in 970mm faktiskt.

Men sen när de kommer, är det enkelt att "bygga in" dörrarna?
 
Elfa är dyrare än Mirro, vissa profiler måste vara minst 120cm bredd, men profilen Opal går att ha smalare.
Det är enkelt att montera, takskenan skruvas fast, lägger golvskenan på golvet och riktar in, tex med att ställa en skjutdörr på plats, ”markera” golvskenans position, (ta bort skjutdörren), lyft golvskenan å ta bort skyddsplasten på dubbelhäftande tejpen, lägg skenan på plats å tryck fast.

Monterad vit skjutdörr med takskena och synlig OSB-väggpanel, bredvid en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vårt fria invändiga djup är 46cm, takskenans djup är 87mm.
Elfa’s trådbackstativ har djupet 535mm, så det kan vi inte ha där i men däremot finns det utdragbara konsolbackar som har totaldjupet 455mm med hängskena, lite grundare med väggskena.
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
Kommer det inte bli väldigt smalt med skjutdörrar.
 
På 970mm totalbredd blir fria öppningsmåttet 475mm, det finns konsolbackar som ”bara” kräver 460mm i fritt öppningsmått.
 
raveper raveper skrev:
Kommer det inte bli väldigt smalt med skjutdörrar.
Jo jag dubbelkollade precis och det kändes nästan för smalt :/
 
Mazen Mazen skrev:
Ett alt är måttade vikdörrar med inredning bakom..
[länk]
Detta var ju ännu bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.