vet ej om det ska vara så här men vi har ett nybyggt hus som vi var och köpte färg till , vi letade först efter nordsjö tinova vx som vi använt till garaget för ett par år sen funkade klockrent, behövdes bara målas 2ggr =)

får till svar av bla silvan kunges kurva att det inte säljs längre , jaha tänker man typiskt när man hittat nån
bra färg som står imot väder och vind då ska miljödårarna förstöra det också.(Men det var ju tydligen inte sant)

åter till ämnet puh

köper ialla fall motvilligt flugger färg pga det var 50% på den då och talar om storlek på huset och att det är nybyggt och bla bla bla

vad händer när man börjar grunda tro, jo självklart så räcker inte färgen på långa vägar
det stå på burken 6-8kvm per liter och vi köpte 20l på inrådan av personalen. det ska räcka med 120-160kvm
till 130kvm och hur långt kom vi ??? haha 85kvm ja ska man skratta eller gråta , det går altså åt ungefär dubbelt mot vad det står på burken.

åker in till butiken får att fråga om detta och får till svar att träet kanske var för torrt , jaha kan det vara nåt annat
om man målar ett hus på sommaren , jag menar man kan ju knappast måla medans det regnar !!
säger till om att det var på deras personals inrådan som vi köpte den mängden vi köpte.
spelade tydligen ingen roll alls , det var bara och betala dubbelt pris 1500kr för 10l grundfärg hua

så alla ni som ska välja färg rekommnderar jag starkt Tinova vx och ja jag ratar flugger
 
Blir lite fundersam, råkade ut för liknande, men det kan vara jag som har fel.

Målade 70kvm panelbrädor före uppsättning, och sedan på plats en strykning. Varken grundfärg eller färdig färg räckte. Men efter lite funderande kom jag på att kanterna på brädorna motsvarade faktiskt 15kvm i yta. Dessutom så känns det som att kanterna drar relativt mer, lite kommer på baksidan, mer droppar från penseln vid kantmålning etc. Så jag tror faktiskt att det var jag som felbedömde ytan.

Appropå pris på flugger så kan det vara bra att tänka på att om man är med i villaägarförbundet så har man 20% på flugger, samma gäller Alviks måleributik här i Stockholm (där gäller lägre rabatt på vissa varor, men 20% på det mesta).
 
Haha lugna ner dej ;) Är ju ett cirka, du kanske stryker på mycket tjockare än en normalt funtad person? Eller så har du inte grundoljat sugande ändträ osv? Läs på olika fabrikats burkar och jag kan nästan garantera att alla har samma siffror när det gäller hur långt färgen räcker...
 
ja larsa det går väl och diskutera om det här med "cirka" men när jag upptäckte att första burken var slut och jag kommit "cirka" en fjärdedel så "slösade" jag absolut inte mer än att det täckte som det ska göra , men se det spelade ingen roll för det räckte ialla fall inte längre. jag tror väl mer på att folk skulle inse hur dyrt det vart och måla med exvis "flugger" om det stod som det bör göra "räcker till 3-4kvm/l" och som jag skrev så använde jag tinova vx till garaget och visst det kanske inte räckte till exakt vad som stod på burken men inte långt ifrån.
 
Troligen uträknat i laboratorie med exakt färgtjocklek över en perfekt fuktad yta.

Varför inte ringa flügger och spela idiot och säga exakt hur du gjort och sen benhårt säga det står 7-8m² på burken :)
 
Bara fyi: Tinova VX säljs visst fortfarande, såg det i Uppsala sist. På Beijer har de dessutom en Cuprinol tror jag som motsvarar VX:en, typ från samma fabrik/koncern.

/A
 
vg: jag var i kontakt med butiken ifråga pga när jag hade målat med ett par burkar och skulle börja med den 3:de
så ser jag att det är fel nyans ! och åker för att byta men råkar ut för rena korsförhöret om hur många burkar jag köpt osv , får som tur va syn på killen som sålde mig färgen och han löser allt som ett proffs ( mohamed ) han skickar även med den felaktiga färgen `se fel brytbas` så att jag kan använda den som grund.

alko: jag fick veta det vid ett senare tillfälle när jag redan köpt färg , men som sagt bla silvan påstod att den var utgången ? tycker kanske att nordsjö borde informera sina ÅF lite bättre.

+ mohamed & tinova vx
- flugger & silvan
 
Jag får nog gräva upp detta igen.
För två år sedan bytte jag fasadbrädor och köpte Függer Aqua 100. Jag målade 600 löpmeter på backen och sedan målade fasadbytaren slutmålningen efter uppsättningen. Han förbrukade färg som fan så jag trodde han drack den. Fick köpa nytt flera gånger.
Nu begriper jag. 6-8 m2/l betyder plan optimal yta, säkert inte uppsatta brädor med hörn och kanter. Nåväl, tillverkarna borde väl skriva upp det på burken.
MEN, idag så skulle jag köpa för nästa fas i projektet och så fanns tydligen inte Aqua 100 kvar utan samma färg med nytt namn, Wood Tex Uteakrylat, kostade 25% mer fast de sa att jag hade 30% rabatt. Detta är rena stölden!
Det blir inte mer Flugger i fortsättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.