Hej,
Om allt går enligt plan så ska vårt hus stå klart maj 2010, lösvirkesbygge, 2 plan, ca 160 m2, välisolerat. Vi funderar nu på värme- och ventilationslösning och skulle behöva lite synpunkter... Fjärrvärme finns ej i området. Det blir golvvämre på bottenvåning och på övervåningen antingen golvvärme eller vattenradiatorer.

Jag har sedan tidigare erfarenhet av frånluftsvärmepump (Nibe Fighter 360P) och tyckte det fungerade hyfsat, smidigt med värme, ventilation och varmvattenproduktion i en och samma enhet som inte är större än en garderob. Jag skulle alltså kunna tänka mig FVP igen men skulle vilja bli av med tilluftsventiler i form av spaltventiler alt fasadventiler då jag upplevde lite problem med kallras samt ljud utifrån genom dessa. Har därför letat lite mer bland FVP:ar på marknaden och hittade Nibe Fighter 410P som enligt beskrivningen även skall förvärma tilluften vilken då tillförs rummen via kanaler.

Uppenbara "nackdelar" är såklart att den säkert är lite dyrare än en 360P och att man måste dra lite mer luftkanaler dit man vill ha tilluften, men fördelarna (i mini värld...) är eliminerad risk för "dragkänsla" samt ett hus som inte ständigt är i undertryck (mindre damm, björkfrön och annat...)

Är det någon som har något att säga om denna lösning? Och ni som eventuellt har denna lösning - är ni nöjda? Vad jag kan förstå är denna typ av lösning inte mer energieffektiv än en FVP som inte förvärmer tilluften - korrekt?

Och om det är någon som har någon helt annan lösning och kan ge en bra motivering till denna så är jag idel öra :)
 
Hej,

Jag är oxå lite intresserad av den här lösningen.

Man undrar vilken verkningsgraden är på luften.
Hur stor skillnad det är med FTX och separat värmekälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.