Tänkte bygga ut en "fuskvägg" (heter det så?) i ett duschutrymme jag håller på att renovera. Jag ska bygga ut fuskväggen ca 50cm, golv till tak, och sedan smacka på kakel. Problemet är att det i taket inte finns något fast att banka en spik i. Och det är yttertak ovan med den heliga plasten emellan som jag inte vill ta hål på i onödan......
 
Är det ett befintligt badrum eller ett som är under uppbyggnad? Vad menar du med fuskvägg? Vad är frågan?
 
Det är väl under uppbyggnad kan man säga. Det enda jag låtit vara kvar från "förr" är träreglar, golvspån och tak(gips)... Duschutrymmet är ~115cm brett (se bifogad bild). Jag tänkte bygga upp en vägg ungefär 10cm bred (med kakel) och sedan ha en glasdörr.

Frågan är hur jag ska fästa denna vägg i taket så det blir en stabil konstruktion. Problemet är att det finns ingenting ovanför takgipset där att fästa väggen i...annars hade man väl kunnat köra stålreglar...
 
  • dusch.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte plocka upp delar av taket och förstärka det med någon tvärgående regel att fästa väggen i? Bättre att göra det ordentligt än någon halvmesyr som inte blir stabil.
 
Eller så bygger du klart hela badrummet först, kakling och allt, och sedan monterar du en vägg av Lux-skiva som du sedan kaklar. Den behöver bara limmas i ytskiktet, är helt fukttålig och vansinnigt stark. Får skivan stöd på tre sidor så kan du använda skivan på 50 mm, skulle den bara få stöd på två behövs den på 80 mm.
 
Gör som jon_h s exempel och den
går att limma mot gips taket om Du tänker dra
den hela vägen upp.
Gjorde en liknande på jobbet.
Helt suveränt.

Mvh Putte
 
phl: Ahh, helst skulle jag vilja slippa öppna upp i taket...vill ha så lite skarvar som möjligt i den heliga plast. :) Men är det absolut tvunget så, för något halvmesyr eller någon keflösning vill jag inte ha.

jon_h: Smutt! Då låter 80mm skivan trevligast så det också bli känslan av en robust vägg. Men kan man inte limma innan så det inte syns att det är en påbyggnadsvägg?
 
Gör Du väggen riktigt bra ser det
säkerligen inte ut som en påbyggnadsvägg.

Mvh Putte
 
moddha skrev:
jon_h: Smutt! Då låter 80mm skivan trevligast så det också bli känslan av en robust vägg. Men kan man inte limma innan så det inte syns att det är en påbyggnadsvägg?
Den skivan ska alltså byggas utanför tätskiktet, och kan inte limmas direkt emot det. Alltså lär du limma den mot kaklet. Men när du kaklat och fogat så är det helt omöjligt att avgöra att den inte var byggd från början.
 
Lux-skivan lät ju som det bästa i mitt tycke. Om du ändå inte tar den lösningen, vad är det som hindrar dig från att förstärka taket med en regel innanför diffusionsplasten i taket? Dessutom är det väl inte så heligt med den plasten om du kan lägga på en skarvbit med låt säg 400-500mm överlapp? Så skarvas ju plasten normalt när man lägger den ny.
 
Hehe, det som hindrar mig där är att jag gärna låter bli. Jag är överhopad med byggjobb som det är ändå. :surprised: Men som sagt, min hjärna är förprogrammerad att inte göra dåliga jobb...så måste jag så måste jag. :) Problemet blir väl att eftersom plasten ska överlappas så får jag riva den befintliga väggen ("stödregeln" skulle ligga i anslutning till den, se bild), in i sovrummet och taket där...och kanske byta hela taket där också för jag vill ju inte att det ska se avvikande ut på något ställe. Isch...

Men Luxskivan låter ju riktigt, riktigt trevlig frånsett det lilla puljobb att passa in kakel mellan rummets vägg och påbyggnadsväggen då...så det inte syns att det är en påbyggnad. Men jag försöker med en fråga till ändå här, går det inte att limma mot väggreglarna/vägggips och golvgips/golvspån innanför tätskikt och sedan tätskikta alltihopa inklusive luxskivan?
 
Det finns ingen anledning alls att göra så, det är fullständigt omöjligt att se skillnad på om luxskivan går ner till underlagsskivorna eller om den går mot keramiken, om man inte har röntgensyn. Dessutom kan man nog inte tätskikta de sidor av Luxskivan som bara är cellplast, det är knappast ett godkänt underlag för tätskiktet. Och du skulle bara åstadkomma en massa skarvar där det riskerar att börja läcka, fullständigt i onödan.

Och det blir väl ingen skillnad att sätta plattor på väggen om den är fäst direkt mot kaklet eller går hela vägen in till gipset? Det känns som att du missförstår någonting, jag kan inte alls se de problem som du ser..

Enda nackdelen med Luxskivan är att den är så jävla dyr, runt tusenlappen för en 80x600x2500 mm.
 
Hehe, nej nej jag tror inte jag missförstår. Det var väl bara det att jag tänkte att det är enklare att passa in kakelplattorna om alla väggar/konstruktioner är på plats helt enkelt.

Kolla in bilden som jag slängde med här. Sett från toaletten sett mot luxduschväggen.

A=Lilla väggstumpen där avloppsventilation och frånluftsrören går bakom.
C=Luxduschväggen.
B="Skarven" mellan A och C.

Det jag är lite fundersam till är alltså hur man får till skarven B. Som bilden visar så har jag ritat in ett litet extra mellanrum pga extra fogar som kanske uppstår...vilket kan indikera på en påbyggnad. Men det är kanske inget problem ens, jag har ju inga erfarenheter om att bygga sådana här väggar. :) Det kanske är plättlätt att få det snyggt eller om det nu blir ett litet extra mellanrum så kanske det inte är något man lägger märke till!? Som sagt, luxskivor är nytt för mig.

1000 spänn...yisch. Plus lim antar jag. Men ähh, ska det bli BRA så får man väl pröjsa för det! Ogillar starkt dåliga lösningar. Blir nog egentligen inte så mycket dyrare att bygga med annat: (stål)reglarm, gipsskivor och krimskrams.
 
  • duschvaegg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, nu förstår jag, sorry. Jag insåg inte alls att det var så det låg till, borde ha kikat noggrannare på planritningen längst upp. Inte du som missförstod, det var jag.. :)

Okej, då skulle jag föreslå att du inte kaklar just den lilla biten som du kallar A i samma svep som resten av badrummet. Dock att du kaklar där Luxskivan ska limmas fast. Sedan limmar du dit Luxskivan i liv med tätskiktet på A och kaklar hela ytan A-C på en gång.
 
Ah fy fanken vad bra! Det låter kalasbra! Då sätter jag igång och bygger! Megatack alla för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.