Y
Har en ganska gammal takpapp som läcker.

Ifall man vill fusktäta sånt, räcker det att pensla på sån takmassa. Eller kan man som amatör lyckas elda fast ny lågprispapp ovanpå den gamla utan att huset tar eld? ;)

Jag har testat presenning men det blev inte bra.

Följdfråga; är det meningen att man ska pensla på takmassa lite då och då efter några år som en självklar underhållsgrej?
 
Rickard.
Y Yrrol skrev:
Följdfråga; är det meningen att man ska pensla på takmassa lite då och då efter några år som en självklar underhållsgrej?

Nej det är det inte takmassa har tveksam effekt och det är vanligt att den inte lyckas fästa ordentligt i pappen och då "fastnar" vatten mellan pappen och massan=obra.

Lägg upp lite bilder på problemområderna så ska jag försöka hjälpa.
 
Har lagat skarvarna i mitt papptak på garaget med ett tjockt lager Biltema takmassa, den är jävligt kladdig att hålla på med men flyter ut bra och det har hållit tätt ett par år nu. Jag är medveten om att det inte är lämpligt som permanent lösning och ska nog byta takpappen nästa sommar om väderleken blir bra.
 
C
Har också "fusklagat" med sådan där glasfiberförstärkt takmassa (vad skall man göra när det börjar droppa helt plötsligt mitt i vintern?). Den påminner mycket om tätskiktsgucka. Mycket bra vidhäftning på den jag använde, så jag ser ingen risk för att den inte fäster ordentligt. Däremot insåg jag att det är nästan omöjligt att se vart man behöver täta. Det är inte nödvändigtvis på samma ställe som det droppar in på. Tror jag var uppe en tre-fyra gånger innan jag fick det tätt. Massan är ju ganska dyr, så det är liksom inte försvarbart att måla på ett helt tak.

Om det är vanlig asfaltspapp skulle jag gissa att det tillfälligt går alldeles utmärkt att impregnera den med asfaltsgrund också, även om jag inte testat det i praktiken. Den tränger också in bra.
 
Y
Jag klättrade upp och tog en kik. Pappen är gaaanska dålig. Jag ser undertaket genom den större springan.

Magkänslan säger att det är lika dyrt att köpa en pall med takmassa, som att be en takläggare byta pappen.

Men så säger dom att det krävs ställning, och undertaket måste bytas osv osv så blir det superdyrt. Tror man.

z64mNZg
pvt91WK
9pQsqfL
3.jpg
1.jpg
2.jpg
 
Rickard.
Jaa du det är inte mycket att hålla på och laga det där, det är tyvärr bara pengar i sjön.

Ställning behöver man sällan på pappomläggningar, särskilt inte på små tak om dom inte är riktigt branta.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
C
Ojj, det där är inte mycket att hålla på med. I mitt fall såg den inte ens dålig ut, den bara var dålig.
 
K
Den där var dålig för 20 år sedan.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
A
Det är relativt enkelt att byta papp själv om man vill, men det är ju inte den allra mysigaste säsongen...
 
C
Om man vill göra någon akut/tillfällig fixa nu-åtgärd för att stoppa förfallet och inte vill lägga ny papp nu kan man möjligen tänka sig att det är snabbare/enklare (inte minst med tanke på säsongen) att skruva takplåt direkt ovanpå alltsammans. I synnerhet om man kan få tag i någon gammal begagnad plåt billigt. För jag antar att det handlar om någon sorts (mindre?) uthus och att du inte sover under det där taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.