Exvis Byggmax har fejkgips med skivmatrl som ser ut som skiffer eller mursten. De kallar det själva för fuskgips som kan kapas med vanlig träsåg. Jag tänker mig att sätta det på en murstock vid en kamin för att det ser snyggt ut. Det är en fristående braskamin ansluten till murstocken men inne i muren är det isolering och en skorstensslang. Murstocken blir inte varm men runt anslutningen från braskaminen blir det lite varmt.

Är det nån som vet vad jag menar och som vet mer om det här fejkgipset. Klarar det temperaturen från braskaminen? Byggmax har inte personal som fattar nåt och deras s k kundkontakt är stängd utanför kontorstid. Dessutom tror jag inte deras bemanning på kundkontakt fattar mer än personalen i deras butiker. (Jag lackar ur fullständigt på affärer och butiker som är rädda för kundkontakt och ser veckodagar och klockslag som vedertagen ursäkt för att inte behöva ha kundkontakt)
 
Reglerna som styr sådant här finns i Boverkets Byggregler (BBR) kapitel 5:4. Inget man väljer som nattlektyr direkt men det går att begripa. Det finns två parametrar, dels yttemperaturen på murstocken vid maxeldning, dels klädselmaterialets brandklassning. Den senare uppgiften bör man kunna få fram från tillverkaren. En genväg är att fråga sotarmästaren i din kommun/distrikt. Det är ändå han som bestämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.