Hejsan

Finns det nån som vet om man kan köpa färdiga fusk spröjs.
Eller något tips på hur man ska göra.
Jag har lite ideer , men tänkte om man kunde få lite tips mm.

// Johan Gustafsson
 
Ta fyrkantstav 10*10, grundmåla dem, limma fast utanpå glaset där du vill ha spröjs, på insidan limmas grundmålad list 4*28. Kitta mot fyrkantstaven på utsidan, färdigmåla och ingen kan skilja från riktigt spröjs!
 
  • Gilla
Babek
  • Laddar…
Morsan - Borde inte denna tråd skickas in i Fönsteravsnittet på forumet, ser inte klart kopplingen till byggnadsvård.
 
Anders_Roslagen skrev:
Morsan - Borde inte denna tråd skickas in i Fönsteravsnittet på forumet, ser inte klart kopplingen till byggnadsvård.
Du har helt rätt Anders, så det gör jag.


Gahhhhhhhhhh, det var en pers! Men nu är det flyttat iaf :)
 
Sorry morsan ;)
 
Vad ska man använda för lim, när man ska limma fast spröjsen mot fönster glaset.
Ska man sen grund måla alla delar, och måla över kittet met den vanliga färgen.

// Johan G
 
Grundmåla listen. Limma med trälim ute t ex, jag har provat med att bara stryka på målarfog och trycka fast, och det sitter bra efter flera år. Kitta och måla som vanligt.
 
gäller det spröjs till hederliga kittade fönster eller modernare fönster med glaskasett?
 
Jag ska sätta spröjs på mina rutor som är av den gamla typen med kitt.
Fönstren är väldigt gammla, fasst det är ingen spröjs i dom, så det stämmer inte riktigt med huset.
Har du några tipps så tar jag gärna imot dom

// Johan g
 
camnis skrev:
Jag ska sätta spröjs på mina rutor som är av den gamla typen med kitt.
Fönstren är väldigt gammla, fasst det är ingen spröjs i dom, så det stämmer inte riktigt med huset.
Har du några tipps så tar jag gärna imot dom

// Johan g
Varför inte görad det på riktigt!?
Plocka ur glasrutan och plocka i sär bågen och sätta i riktiga äkta spröjs!
i med bef. eller nytt tillskuret glas.. kitta måla..
 
Vad vore fördelen med det? Nackdelen är ju att det skulle ta ohyggligt mycket längre tid, och vara mycket svårare, men vad vore fördelen?
 
jon_h skrev:
Vad vore fördelen med det? Nackdelen är ju att det skulle ta ohyggligt mycket längre tid, och vara mycket svårare, men vad vore fördelen?
att det blir på riktigt.. håller i 100år.. +att man passar på att få fönstren ny renoverade!
 
  • Gilla
Kari Rune
  • Laddar…
Jag kan inte förstå varför det skulle hålla längre med riktiga spröjs.

Sen är det naturligtvis betydligt svårare att bygga om ett fönster på det viset än att bara addera låtsasspröjs.
 
jon_h skrev:
Vad vore fördelen med det? Nackdelen är ju att det skulle ta ohyggligt mycket längre tid, och vara mycket svårare, men vad vore fördelen?
Ööööh? Är inte den främsta fördelen att det ser ut som spröjs och inte som klädgaljar som någon har hängt utanpå fönstret?

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.