Jag planerar att renovera badrummet, jag ska ta bort den befintliga radiatorn och ersätta den med en vattenburen handdukstork, min tanke var att låta returen från handdukstorken gå en kortare slinga i golvet innan den fortsätter ner till pannan, vad tror ni om det, jag kan också tillägga att det ska ligga klinkers på golvet.
 
Det kommer bli för varmt i golvslingan. Du behöver en minishunt eller liknande.
 
Jo, jag misstänker det också, i köket har jag lagt ner golvvärme och där styr jag det med en TA multibox,man stryper flödet så att det max blir tex 27 grader och vattnet cirkulerar av pannans cirkulationspump, det får väl bli nåt sånt även i badrummet
 
Skicka in värmen i badkaret istället på nåt käckt vis.
Det hade varit tufft :)
 
En annan ide jag har är att låta returen efter handukstorken gå i en slinga i golvet och i slutet på den slinga sätter jag en kulventil som jag kan begränsa flödet med
 
Tommmy skrev:
En annan ide jag har är att låta returen efter handukstorken gå i en slinga i golvet och i slutet på den slinga sätter jag en kulventil som jag kan begränsa flödet med
En kulventil fungerar inget vidare till flödesreglering.
 
Som sagt så behöver du en shunt, brassar du ut 60 gradigt vatten i golvet vill ingen stiga på det!
 
Det där kan mycket väl fungera, det beror på vad man har för framledningstemperatur vid DUT. På en av våra toaletter har vi golvvärme utan shunt som är kopplat på radiatorn, fungerar utmärkt.
 
Jag har hittat en termostat och ventil från Heimier som man sätter i slutet på slingan som känner av tempraturen i vattnet och då reglerar flödet.
 
Jag kör golvvärme utan shunt i badrummet. Gäller bra att reglera flödet! Det blir ju lite statisk reglering så golvet upplevs inte varmt före det är några få plusgrader ute, men Det är aldrig kallt.
 
Jag har golvvärme i två badrum direkt på radiatorslingan utan shunt. Nu skickar jag som mest ut drygt 40º när det är som kallast ute så det blir inget problem med för hög värme. Tvärtom är det mycket mysigt att tassa in till morgonduschen när det är -20 ute och golvet är varmt och skönt.

I övriga golv skickar jag inte ut mer än 20-24º (beroende på yttertemperatur), det räcker tyvärr inte får att få märkbart varma golv, men ökar jag framledningstempen blir det för varmt inne.
Huset är nybyggt och mycket väl isolerat.
 
anders07 skrev:
Som sagt så behöver du en shunt, brassar du ut 60 gradigt vatten i golvet vill ingen stiga på det!
Det kanske förkortar ungdomarnas lång duschsessioner (dvs rena energibesparingen) :cool:
 
Den gamla radiatorn som satt i badrummet gav bra med värme och innan jag kopplade bort den så mätte jag tempraturen vid termostatventilen som då var 40 gr och vid returen var det 30gr, min tanke var då att sätta upp handdukstorken och sen leda returvärmen i en golvvärmeslinga som jag i slutet på slingan sätter en temperaturbegränsare där jag kan ställa in önskad temperatur, okej handdukstorken kanske inte blir jättevarm men tillsammans med golvvärmen får jag nog tillräckligt med värme i badrummet och handdukarna blir nog torra innan nästa dusch, eller vad tror ni??
 
Det kommer funka fint. Då du har klinker, så är detta inte heller lika känsligt för höga temp som trägolv. Jag tror det kommer räcka med att bara strypa flödet lite utan tempbegränsare, så kommer tempen sjunka av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.