Igår tyckte jag att Fuskbyggarna var bra. Fallet var intressant, innehållet var lärorikt och inte allt för fejkat och tårdrypande.

Du kan läsa blogginlägget här: Fuskbyggarna bra igår
 
G
Hur kan du veta att det i programmet inte var "tillrätta lagt" Marlene? Jag är nyfiken på hur du kan veta det?

Det var nämligen massor i programmet som inte nämndes. T.ex. att Jari och Malin anmälde Husdoktorn AB till Allmänna Reklamationsnämnden (Arn). Deras ärende avvisades av Arn. Anmälan innehöll mängder med osanning som jag Lennart Dahllöf besvarade på punkt efter punkt.

Programmet Fuskbyggarna verkar inte vara så noga i sina förbyggande undersökningar. Det mesta om programmet handlade om släktskap. I det här fallet var Malin o Jari redan kund hos Bygg Rätt AB. Företaget hade också utfört arbete hos bekanta till Malin o Jari. I programmet sa de att de hade 3 st entreprenörer. Det är riktigt men bara 1 av dem svarade på offerten. Vi fick bara 2 st svar av totalt 4 utskick. Frågan är fortfarande vad gjorde jag för fel? Detta kom aldrig fram i programmet. Jag har också ställt frågan till Malin o Jari men de är mig fortfarande svaret skyldig.

Redan 2007 gjorde jag en skadeutredning åt Malin o Jari. En skadeutredning som påtalade alla de fel och brister som nämns i programmet, samt några ytterligare fel/brister. Jag rekommenderade total rivning av hela byggnaden. Hörde sedan inget av dem förrän 2008 på försommaren. Jari tog då kontakt och berättade att man undersökt, och någon rivning som jag föreslog i min skadeutredning från 2007 kunde de inte genomföra p.g.a. ekonomiska skäl.

Jag presenterade ett förslag som delvis baserade sig på undertrycktsventilerade vägg o golvkonstrukioner i hall som skiljer av byggnationen mot bostaden. Detta för att ventilera bort fukt och emissioner från de konstruktioner som Malin o Jari inte nu hade råd att åtgärda i nuläget. De meddelade att de måste utföra byggnationerna i den takt som deras ekonomi mäktade med, vilket är fullt förståligt. Det var yttertaket som prioriterades, samt innejobb med hall och tvättstuga som totalrenoverades i entreprenaden.

Nu påstår man att belastningen från den nya takkonstruktion belastade upprutten bärande yttervägg, och att hela takkonstuktionen därmed kunde kollapsa. Vid ett byggmöte på plats 2008-12-01 framför Malin o Jari kritik både mot mig och Roger Nord för att stämpning hade förstört deras innertak i garaget och att de inte hade förstått att det gamla innertaket skulle rivas. Det finns i mejl exakt beskrivet hur stämpningen av taket var utförd av Roger Nord. All last från den nya takkonstruktionen lades på den nya stämpningen. INGEN last lades på gammal/rutten ytterrvägg såsom de helt felaktigt påstås i programmet. Så var det när jag deltog i byggmöte på plats så sent som i jan 2009. Sedan har Malin o Jari haft utlänsk arbetskraft klädda i jeans som arbetet för dem. Hurvida de eller någon annan förändrat något kan jag inte uttala mig om.

Malin o Jari sparkade mig som byggledare efter ett byggmöte i mitten av januari 2009. Vid detta tillfälle var alla entreprenörer kvar. Jag hade framfört skarp kritik till entreprenören för att stöd under takkonsruktionens högben ner på bärande väggar inte var utförda. Jag hade också framfört till både entreprenörer och Malin o Jari att yttertaket (takpapp, råspont skulle rivas och bytas ut. Detta finns i skriftlig bevisföring.

I programmet sägs helt felaktigt att råspont på yttertaket reste sig för att byggnaden rörde sig?? Är det sant?? Nej det är inte heller sant. Försäkringsbolaget Länsförsökringar Stockholm gjorde en skadeutredning gällande yttertaket som påvisade att råsponten var fuktig och hade svällt och därmed hade en resning av densamma blivit möjlig. Skyldig till detta var en underentreprenör till Bygg Rätt AB, Mikael Girau, och Girau Bygg.

Hade Roger Nord byggt takkonstruktionen?? Svaret är nej. Den som byggt hela takkonstruktionen med fel/brister var underentreprenören Mikael Girau, Girau Bygg. Om du kommer ihåg så var det honom som Fuskbyggarna intervjuvar i programmet gällande företagen Bygg Rätt AB och Husdoktorn AB. Den verkliga fuskaren, Mikael Girau blir intervjuvad och får inga följd frågor om hur byggnationen utförts etc. Undertecknad får inte ens intervjuven på byggplatsen som jag begärde. Hur seriöst är det Marlene. Var inte programmet lärorikt och inte allt för fejkat och tillrättalagt, var det så du skrev Marlene?

Sanningen är att ingenting som revs och ersattes med nya material i programmet ingick i entreprenaden. Istället är de moment som Malin o Jari själva hade en långtidsplan för, p.g.a. att deras ekonomi inte tillät total rivning. Nu fick man hela byggnationen utförd på en samma gång och dessutom gratis.

Lena Pousette från Pousette trävaror i Edsbro uttalar sig om min kunskapsnivå gällande byggnation. Lena Pousette har genom många år rådfrågat mig gällande fukt i byggnader, tätskikt i våtrum mm. Husdoktorn AB är inte sedan 2007 längre kund hos Pousette Trävaror. Detta beror på att företaget (Husdoktorn AB) inte längre har någon byggverksamhet. Någon svartlistning som reporten i programmet säger är inget jag känner till och inget som meddelats mig, men det lät väl bra i tv. Tanken släppte dock inte varför hon sa som hon sa om mig. Svaret fick jag av grannar och släkt till mig som bor ett hus ifrån Malin o Jari. Posette Trävaror levererade allt byggnadsmaterial till programmet Fuskbyggarna hos Malin o Jari på Vivelvägen 46. Men det sas inte heller någonting om i programmet och de var väldigt noga med att inte filma täckande embalage med företags loggo.

Inte ens byggåret på garagebyggnaden kunde Martin Timell pricka in. I programmet sa han helt felaktigt 1971. Det var byggår för ett fristående garage på 28 m2. Sedan har den byggnaden byggts om och till vid ytterligare minst 3 tillfällen. Det sista så sent som 1988.

Marlene du skriver att Husdoktorn och hans brorson inte bryr sig om att åtgärda bygget. Snälla Marlene Jag Lennart Dahllöf är "bara" budbärare jag bygger inget och i det här fallet hade Malin o Jari redan sparkat ut mig. Också det finns i skriftlig bevisföring, men det visste inte du Marlene, och inte alla andra heller som såg programmet. Det nämndes aldrig för det hade inte blivit någon bra tv, eller? Trots att jag blev utsparkad så kallade jag till mig alla inblandade entreprenörer och sa åt dem att rätta till fel och brister entreprenaden som jag tidigare påtalat för dem. Jag bad dem att ta sitt entreprenörsansvar och hålla Malin o Jari ekonomiskt skadefria. Detta har jag även skrivit om till Arn.

Malin o Jari har i sin anmälan till Arn bett att Mikael Girau skall skriva om "hur" företagen jobbar. Där skriver han och bekräftar att mötet har hållits av mig. På det mötet vill Roger Nord att underentreprenörer skall skriva på ett avtal i själva verket en egenkontroll som han inte fått av dem. De vägrar att skriva på. Också detta står att läsa i Malin o Jaris anmälan till Arn.

Ca 14 dagar efter att Lennart Ekdal har knackat på dörren helt oanmäld får jag bekräftelse att de kommer att göra ett program om mig och företaget i programmet Fuskbyggarna. Då var allt redan inspelat och klart och färdigbyggt hemma hos Malin och Jari.

Återigen sätter sig tv 4 och dess produktionsbolag Nordiskfilmotv AB över lagen. En juridisk process pågår i det här ärendet och en statlig myndighet, Arn som i merparten av fallen dömer till anmälarens fördel har avfärdat Malin o Jaris anmälan. De har slagit fast i sitt beslut 2009-10-06 att ärendet har motstridiga uppgifter och för att en tillförlitlig bedömning av ärendet ska kunna göras behövs ytterligare utredning, bl.a. i form av muntlig bevisupptagning. I klartext domstolsförfarande.

Produktionsbolaget Nordiskfilmotv AB och Tv4 bryr sig inte om detta bara de säljer bra med reklaminslag och gör bra tv. Eller vad säger du Marlene? Blev fallet än mer intressant kanske lite mer fejkat och tillrättalagt, men det kanske är lärorikt?

Lennart Dahllöf
Husdoktorn AB
 
G
Har följt debatten kring fuskbyggarna på bla. flashback, tycker det är intressant med alla felaktighter som kommer fram. Om du ska skriva en artikel får du också ta dig tid att svara på kritik. Marlene Eskilsson, se till att engagera dig eller så ska jag skapa en debatt om fuskbloggarna med ditt namn i spetsen.
 
Ursäkta sent svar.

Det jag skrev här i min blogg, var hur jag som tittare hade uppfattat programmet. Om det stämde det som framfördes i programmet kan man naturligtvis inte veta. Bara en domstol kan avgöra det.

Det hör ju till saken att tv-programmet Fuskbyggarna har fått svidande kritik för att fallen de tar upp inte alltid känns relevanta. Jag är inte mer insatt i det här fallet än någon annan tittare och uttalade mig bara om hur jag hade uppfattat det som förmedlades.

Jag föreslår att du stämmer deras produktionsbolag, men det kanske du redan har gjort.
 
J
Det är tyvärr alltför många naiva personer som sväljer allt med hull och hår, man är noll kritisk till sådana här program, speciellt om man slänger in två programledare som Ekdahl och Timell då måste ju allt vara sant. Jag kan inte lika självsäkert som Marlene uttala mig om dom andra avsnitten, men vad det gäller Lennart Dahllöf så har jag själv anlitat honom och jag har absolut ingen invändning emot arbetet som han utförde hos mig.

Tänk först och skriv sen, eventuellt ta reda på lite fakta innan du vässar pennan.
 
G
Jag kan inte låta bli att kommentera ditt sena svar Marlene. Tycker inte du som tittare då att TV4 för er bakom ljuset? Du uppmanar oss småföretagare att stämma tv4! Hur tror du, att vi som anklagas på följande vis av TV4 och som bevsligen har rätt i många fall skall få rätt juridiskt mot ett så stort bolag som TV4? Vi har helt enkelt inga ekonomiska muskler att ta den striden med dem och de vet de och även du Marlene. Jag har däremot anmält det aktuella programmet av Fuskbyggarna till Granskningsnämnden. Den statliga myndighet som kontrollerar så att TV och radio bolag följer det avtal som finns mellan staten och bolagen. Det är helt uppenbart att TV4 och produktionsbolaget Nordiskfilm tv som gör programmet inte följer dessa avtal. Programmet Fuskbyggarna har fällts gång på gång av nämnden p.g.a. osaklighet och intrång i privatlivet. Den här typen av program är helt uppenbart en fara för rättsäkerheten i Sverige, och borde nog tas på lite mer allvar av er journalister. Inte ens pedofiler och våldtäksmän hängs ut på det vis som TV4 gör med de personer som de valt ut i sitt program Fuskbyggarna.

Jag har jobbat i branschen i 27 år. Utför skadeutredningar både gällande mikrobiologi och kemiska skador i byggnader samt byggtekniska lösningar gällande sådana skador. Sitter ofta i våra tingsrätter som sakkunnig. Jag har personligen aldrig blivit stämd ännu mindre fälld under alla dessa år. Ändå så gör TV4 ett program som baseras på mängder med lögner och vinklingar. Det värsta är att jag kan inte kan göra ett dugg för att försvara mig offentligt. Stämma dem? Företaget är helt enkelt för litet för att kunna försvara oss i en Svensk domstol.

Lennart Dahllöf
Husdoktorn AB
 
G
Nu har ett drygt halvår gått sedan TV4:s program ”Fuskbyggarna” sändes. Vad gör Husdoktorn AB och Lennart Dahllöf numera? Det är viktigt att veta för alla som vill hitta en kompetent skadeutredare i Norrtälje.

När Fuskbyggarna sändes hade Husdoktorn i Roslagen AB (556579-2065) följande styrelse:
Ledamot var Dahllöf, Oscar LENNART Rune, född 601117.
Suppleant var Dahllöf, Karin Ylva ANNELI, född 641209 (Lennarts fru).

Dessa två personer startade redan i februari 2010 ett nytt bolag, Hus- & Miljögruppen Roslagen HB (969747-7975), se hemsidan: www.husmiljogruppen.se.

Det var, trots deras senare namnbyte till Lennart Andersson och Anneli Andersson, samma personer bakom Hus- & Miljögruppen Roslagen HB, som stod bakom Husdoktorn i Roslagen AB, som både figurerat i Fuskbyggarna, och fällts av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) samt hamnat på Råd & Röns svarta lista. Dessa uppgifter finns i offentliga register, som är tillgängliga för alla. Det mesta finns tillgängligt på www.allabolag.se och www.ratsit.se. Hos Skatteverket finns information om tidigare personnamn, och hos Bolagsverket kan man få veta historiskt bolagsengagemang. Att ta del av uppgift om historiskt bolagsengagemang kan kosta lite, men det är troligen billigare än att anlita en oseriös ”skadeutredare”.

Husdoktorn i Roslagen AB har en ny, icke fulltalig styrelse med en ledamot som har flera företagskonkurser bakom sig. Numera har Lennart Andersson utträtt som bolagsman i familjens nya bolag Hus- & Miljögruppen Roslagen HB och dottern Malin Dahllöf (född 860426) har inträtt som bolagsman. Man förvånas över uppgiften om ”30 års erfarenhet” på Hus- & Miljögruppens hemsida. Ingen av Anneli Andersson eller Malin Dahllöf har skadeutredning till yrke. Malin Dahllöf är inte ens 30 år gammal. Så om någon skulle anlita Hus- & Miljögruppen så är det nog i praktiken Lennart ”Husdoktorn” Andersson från Fuskbyggarna som man anlitar. Enligt hans inlägg ovan har han ”jobbat i branschen i 27 år”. Annelis erfarenhet är att vara resursassistent på en skola, vilket framgår i DN-artikeln http://www.dn.se/ekonomi/snart-star-deras-dromhus-klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.