Någon som har några bra ideer om hur man bäst går tillväga om man ska sätta upp "fuskbjälkar" i trä i tex ettt kökstak? Ska bli ett typiskt lantkök med panel i taket.
Är ett nybygge så de vore ju kul å göra rätt från grunden.
Tex hu tätt man bör sätta dom för att de ska se bra ut.
Rummet är ca 5.5 x 3.9m. Normal takhöjd. 1 plan.
Ev annat man bör tänka på osv.

Tack på förhand.
 
Tycker man bör sätta dom i samma riktning och med samma avstånd som dom äkta takstolarna ovanför är.
Jag brukar göra "bjälkarna" av bilad panel som jag limmar ihop till en U-profil
 
Vad menar du med "bilad" panel??
Ska man skruva dom direkt i glesen och sen smäcka upp panel "runtom"?
Du menar då att dom är "ihåliga" väl? Då kan man ju kanske säta spottar i dom också...
 
Hade sånt tak i första huset. Vi byggde balkarna som U-lådor av brädor och fräste en snygg kant. Spikade i glesen, vart väldigt snyggt.
 
Den heter det och det är sådan panel som ser ut som timmer, dvs "yxad" på utsidan.
Jag brukar iaf sätta panelen först och sedan bjälkarna utanpå den men beroende på hur det ser ut i övrigt kan man ha korta panelbitar emellan dom med.
Hur man fixerar dom är mer en teknisk fråga än praktisk, man kan använda långa skruv och dra i glesen eller skrå-skruva i panelen.
Man kan även ha stora synliga franskbult som man målar skallen svart på för att ge en riktigt rustik look.
Tycker persnligen att det blir fel att sätta en spotlight i en bjälke efersom det inte är möjligt i en äkta bjälke men som sagt det beror på hur kinkig man är med att det ska se äkta eller bara dekorativt ut med?

jordraketen skrev:
Vad menar du med "bilad" panel??
Ska man skruva dom direkt i glesen och sen smäcka upp panel "runtom"?
Du menar då att dom är "ihåliga" väl? Då kan man ju kanske säta spottar i dom också...
 
Tack för det.
Är kanske bäst att ha på panelen först så man har det "underst" hela vägen om man av nån anledning vill ta bort "bjälkarna".
Jo jag har också tänkt på att det kanske inte riktigt passar in att ha spotar i dom om de ska se gammalt ut. Men det är ju som sagt en smaksak.
Är det 22mm brädor då som man bygger "bjälkarna" av?
 
Det finns både 22 och 28mm tjocklek på dom, rekomenderar starkt att använda 28mm som är mycket trevligare att arbeta med.
Det blir en del klyvande o sågande men har man en vettig bordssåg går det snabbt



jordraketen skrev:
Tack för det.
Är kanske bäst att ha på panelen först så man har det "underst" hela vägen om man av nån anledning vill ta bort "bjälkarna".
Jo jag har också tänkt på att det kanske inte riktigt passar in att ha spotar i dom om de ska se gammalt ut. Men det är ju som sagt en smaksak.
Är det 22mm brädor då som man bygger "bjälkarna" av?
 
Beror på hur panelen sitter i taket, vi satte gles först och sen panel (med samma fräsning längs kanten) med ca 200 mm av glesen synlig. Ska Du sätta fuskbjälkarna utanpå den panelen måste Du täcka hålet som blir vid varje gles eller såga ur bjälkarna för varje panelbräda. Mycket enklare att sätta bjälkarna i glesen och skarva panelen vid bjälken.
Minns inte tjockleken på bjälken, vi byggde dom av panelbrädorna.
 
Jan-Å:

Jo det är ju klart bättre å sätta bjälkarna först å panel mellan.
Borde ju bli mindre spill å inga tråkiga skarvar.
Vilket håll sätter man normalt takpanel på, längden eller tvären?
Eller det är mer en smaksak?
 
Som det var "förr" så var det normala att man spikade typ 1" pärlspont direkt i takstolarna (dvs tvärs) och sedan la papp ovanpå detta och fyllde upp med sågspån.
Vill man ha tunnare panel än 22mm så blir det för glest med 1200cc takstolar dock.


jordraketen skrev:
Jan-Å:

Jo det är ju klart bättre å sätta bjälkarna först å panel mellan.
Borde ju bli mindre spill å inga tråkiga skarvar.
Vilket håll sätter man normalt takpanel på, längden eller tvären?
Eller det är mer en smaksak?
 
jordraketen skrev:
Borde ju bli mindre spill å inga tråkiga skarvar.
Vilket håll sätter man normalt takpanel på, längden eller tvären?
Eller det är mer en smaksak?
På längden i huset är det vanliga för både tak och golv men inte nån regel man absolut måste följa. Beror också på hur rummet ser ut, sätt så det "känns bra" när man är i rummet.
 
De e väl så jag resonerat också. De e ju ändå jag som ska titta på det när det är klart.
Men ska man ha panelen i samma riktning som glesen får man väl skruva ribb på tvären å spika panelen i?
 
Tänk på att det finns riktiga "fuskbjälkar" att köpa som är gjorda i frigolit. De ser riktigt realistiska ut. Blir väldigt lätt att sätta upp!
 
Hört talas om det , men hur tåliga är dom?
Ska ju förhoppnvis sitta där ett tag.
Om man tex skulle råka slå emot dom med nånting.
Är väl kanske inte så stor risk men inte helt otänkbart heller.
Vem säljer sån? Skadar ju inte å kolla på dom.
 
Jag tror jag såg dem på Bauhaus.
Som tillbehör finns "järnbeslag" i gummi, bara att spika upp.

Om du "slår sönder" din takbjälke är det väl bara att köpa en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.