Hej !
"Fuska" är väl inte rätta ordet - men jag tänkte avvika lite från planen.
Grundförutsättningen är jag ska lägga 35x35 plattor på framsidan av huset för, över den gamla rabatten, för att bära persontrafik, cykel- och barnvagnar m.m. Planen är att skopa bort ca 10 av toppjorden för att komma ned till leran, kompakta den stenhård- vilket sänker djupet ytterligare några cm. Därefter tänkte jag lägga 0-18 bärlager i ca 10-12 cm - kompakta till det - och sen några cm stenmjöl och sen plattor.

Nu har jag dock chansen att återanvända ett stor antal platta stenblock, gamla parkbänksgavlar, som är ca 80 cm långa, 30 breda och 8 cm tjocka. Min plan är att lägga ned ett visst antal av dessa block där bärlagret skulle ha legat - fylla med 0-18 i mellanrummen mellan blocken och några cm över dem, för att täcka dem - och sen avsluta med stenmjöl och plattor.

Finns det någon uppenbar nackdel eller risk med att göra så ?
Ifråga om viktfördelning till underliggande jord så är väl lösningen närmast perfekt. Däremot kan jag tänka mig en viss risk för att bärlagret ovan blocken kanske tenderar att glida runt lite.

Tacksam för synpunkter.
Jörgen
 
Vid tjällossning så kan plattorna ändras. Då blir inre gången så jämn sen.
 
Ja, jag har tänkt så också - men härnere i Södra Skåne så känns risken ändå hanterbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.