Hej på er!

Jag skriver å min mors vägnar. Hon vet inte om att jag skriver, men jag känner att något behövs göras.

Min mamma har alltid velat göra om sitt gamla kök. Efter extrem ambivalens och osäkerhet klippte hon till på ett erbjudande från en dörrförsäljarvariant. Hon kände sig aningens pressad vid situationen, samtidigt som hon alltid velat göra det. Han spenderade ganska lång tid i hennes vardagsrum för att sälja in det, och det slutade med att de skrev på avtalet och kreditpapper etc. Så fort han lämnade "mötet" ångrade hon sig och försökte avbryta köpet. Det här redan dagen efter. Men det gick inte, han hade lagen vid sin sida tydligen. Detta följdes av några dagars diskussioner och jag tror att han som säljare blev väldigt irriterad. Han hade trots allt sålt in ett bygge för 150 000 kronor.

Efter att bygget blev färdigt var det tydligt att nåt inte stod rätt till. Och mycket riktigt började köket sakta men säkert börjat falla ihop. Lådor har gått sönder, luckor som har lossnat, diskmaskinen som skjutits in och förstört luckan (som ser ut som resten av köket), spotlights som är påklistrade och med sladdar som hänger lösa etc.

För mig är det här ett uppenbart fuskbygge.

Jag skulle vilja veta vilka rättigheter man som köpare har i den här frågan? Vilka krav ställs på den som bygger? Finns det branschspecifika regler att rätta sig efter och som kan leda till vite eller återbetalning eller ombygge? Kan man få bygget besiktigat av tredjepart eller myndighet som kan bedöma om det har begåtts regelrätta fel?

Jag skulle behöva någon typ av steg-för-steg-guide över vad man bör göra och hur man gå tillväga när man hamnar i en sån här situation.

Det här är inte mitt kök, så jag vet inte så mycket om alla papper och materialet och sånt. Jag har bara sett resultatet, och anser att hon har blivit lurad - big time! Jag är ganska säker på att det är kopplad till att hon ville avbryta köpet direkt efter avslutat köp. Jag tror han tänkte: "Vi gör jobbet fort! Snabbt in, snabbt ut."

Hjälp mig hjälpa min mor. Jag vill inte på något sätt döma ut den som byggt, jag vill bara att denne ska stå till svars för bygget. För 150 000 kronor känner jag att man kan förvänta sig en viss kvalitet och professionalitet. Som det ser ut nu är det nästan som om jag gjort det själv. Så illa är det.

//S
 
Nu hjälper knappast rätten till att ångra ett köp vid hemförsäljning. Köket är redan monterat, så det får bli andra åtgärder. Ett besök hos kommunens konsumentvägledare kan vara en början.
 
Om modern släppt in hantverkarna, så borde det vara väldigt svårt att hävda ångerrätten! Ett helt annat läge om hon vägrat dem tillträde och de då skickat faktura.
Nu är hennes gamla kök utrivet och säkert slängt, så det går knappast att återställa. Däremot går det kanske att komma fram till en lösning, för att göra det nya hantverksmässigt korrekt.

Liknande fall har dock inte lett till någon lycklig lösning för kunden. Denna firma verkar vara en sådan som fort dyker upp och sen försvinner, för att aldrig mer visa sig. Ekonomiska ersättningar blir oftast också omöjliga, då firmor som sysslar med lurendrejeri har lätt att gå i konkurs och inte några utmätbara tillgångar.
Konsumentvägledaren kan säkert kontrollera om företaget har liknande klagomål.
 
Tack för svaren!

Tiden går väldigt fort. När jag räknar på det så var det två år sen det byggdes. Men det borde inte spela någon roll. Köket hon hade innan var byggt på 70-talet och har hållit tills det byttes ut. Man kan väl räkna med att ett nytt kök för 150k ska hålla i mer än 2 år. Nåväl. Företaget det rör sig om är detta. Finns det någonstans man kan kolla om de har liknande klagomål på nätet, eller måste man gå via kommunen?

Det känns som att det är en väldigt oreglerad bransch om de som bygger kan göra vad de vill utan tvingas hålla sig till en viss standard. Jag har säkert fått något om bakfoten.
http://infrakok.se/Default.aspx
 
Jag är osäker på om problemet är produkten eller själva uppsättningen.
Börjar grejerna gå sönder så har hon ju 3års reklamationsrätt. Är det däremot en slarvigt uppsatt spot så är det nog lite försent att klaga idag.
 
Nimajneb skrev:
Jag är osäker på om problemet är produkten eller själva uppsättningen.
Börjar grejerna gå sönder så har hon ju 3års reklamationsrätt. Är det däremot en slarvigt uppsatt spot så är det nog lite försent att klaga idag.
Det är en blandning. Lådorna och luckan är ju produktfel, där gängorna har lossnat. Spotlightsen är lite sent att klaga på, men på nåt sätt symboliserar jobbet.

Det som fick mig att skriva det här är dock det att diskmaskinen har liksom skjutits in, vilket gjort att man dels inte kan öppna luckan hela vägen, dels att den luckan som då liknar resten av köket (jag kan inte terminologin här, jag hoppas ni förstår vad jag menar) har slitits av från diskmaskinen.

Jag fick helt enkelt nog efter att jag såg det. Jag tänker att man måste ha några rättigheter på sin sida. Min mamma kan inte bygga ett kök, och kan således inte upptäcka om nåt är fel från början. Hon har dock förlikat sig med tanken att de gjorde ett dåligt jobb på grund av "konflikten" innan. Hon lite grann skyller på sig själv, men det tycker jag inte hon ska.
 
Diskmaskinen är sannolikt en inbyggd variant. De levereras utan front och på den fästs en "skåplucka" från leverantören av luckorna. Korrekt?
 
Nyfniken skrev:
Diskmaskinen är sannolikt en inbyggd variant. De levereras utan front och på den fästs en "skåplucka" från leverantören av luckorna. Korrekt?
Ja, det stämmer.
 
Då får ni väl dra ut diskmaskinen igen så att luckan kommer i liv med övriga luckor.
 
Jo, det har jag försökt. Den gick inte att rucka på, och jag visste inte var jag skulle dra utan att slita av fronten (där handtaget sitter). Får testa igen nästa gång när jag besöker morsan.

Men fortfarande. Vad har man för rättigheter? Kan man hämta en oberoende part som besiktigar bygget och gör en bedömning som sen kan leda till reklamation, eller nåt åt det hållet?
 
Sista Bossen skrev:
Jag är ganska säker på att det är kopplad till att hon ville avbryta köpet direkt efter avslutat köp. Jag tror han tänkte: "Vi gör jobbet fort! Snabbt in, snabbt ut."
Det är ju möjligt att det är så. Fast jag tror nog att det varit lika illa ändå. Finns det verkligen några seriösa firmor som skickar ut folk att dörrknacka för att sälja kök för 150 000 kronor?

Det förfarandet tycker jag mer låter som irländska asfaltsläggare och dammsugare á 30 000 kronor styck.

Hoppas det ordnar sig för din mamma.
 
lbgu skrev:
Finns det verkligen några seriösa firmor som skickar ut folk att dörrknacka för att sälja kök för 150 000 kronor?
Ja, det var inte exakt dörrförsäljare. Han hade nån typ av trailer i området. Jag var inte med, allt jag vet att de blev "uppsökta" och inte tvärtom. De köpte vitvaror också. Jag tror själva bygget och materialet totalt gick på 110.000.
 
1. Ring och reklamera dom trasiga skåpen.
2. Sätt fast spottarna bättre.
3. Dra ut diskmaskinen. (ta bort golvlisten, skruva ner framfötterna lite, lyft o dra ut maskinen till rätt ställe och återställ allt igen i bakvänd ordning)
 
Tack för råden. jag får väl göra vad vi kan med diskmaskinen, borde inte vara så svårt egentligen. Vill bara inte göra skadan värre. Hon hade en snubbe från bostadsföreningen uppe, men han sa att han inte kunde hjälpa och att hon skulle ringa de som byggt köket.

Skåpen och luckorna har han som byggde beställt från nån firma i Finland. Ingen aning vad det är för företag.

Men kontentan är att vi kan inte göra så mycket. Köket är där det är, och det går inte i efterhand besiktiga och se om man brytit mt några branschregler eller standarder eftersom det inte finns några. Ingen har sagt det, men ingen har heller sagt motsatsen, så jag antar att det är det som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.