Hej!
Ett byggföretag totalrenoverade vår nyinköpta villa med källare från 1945 innan vi flyttade in för snart 3 år sedan. Bl.a. så dränerade de om (handgrävde??) och gjorde samtidigt "i ordning" avloppsanslutningen dit dräneringen skulle kopplas.
Under de 3 åren som vi har bott i huset så har vi med jämna mellanrum haft stopp i avloppet då vi har behövt anlia en spolbil för att lösa. Vid dessa tillfällen har avloppsvatten trängt upp i källaren.
Samtidigt så har det vid tre tillfällen trängt in vatten genom källargolvet, senast för någon vecka sedan vid snösmältningen.
När vi har haft avloppsstopp så har jag med rensband konstaterat att stoppet alltid sitter på samma ställe, precis där avloppet går ut ur huset.
I veckan ficka jag nog och grävde fram avloppsröreren precis vid husväggen.
När jag kom ner så möttes jag av inte så trevlig syn. Ur huset kommer ursprungligen ett 6" betongrör, vilket ju är ovaligt stor dimenssion vad jag förstår. De hade bytt ut ledningen den första metern (motsvarande dräneringsdikets bredd) och har till detta använt en 110 mm gul, räfflad plastslang!! som man brukar ha vid takavvatning. Denna var ansluten i båda ändorna in i 6" (150 mm) betongrören genom att vara instuckna ca 50 cm och mellanrummet som uppstår hade de gjutit igen med betong!! Där de hade skjutit in en 110 mm slang in i 150 mm betongröret i huset var stället där stoppet alltid uppstod, vilket ju är givet.
Men det värsta var att dräneringsslangarnas utlopp över huvudtaget inte var kopplade till avloppet. :@ de var helt enkelt inskjutna UNDER avloppsröret och allt vatten som har kommit via dräneringen har runnit tillbaka ut i jorden. Dräneringen har med andra ord inte fungerat alls.
Jag var nu tvungen att tillfälligt byta till nya avloppsrör och ansluta dessa på ett bättre sätt. Dräneringsslangarna har däremot inte rört då de ligger för lågt för att kunna lyfttas och anslutas till avloppet vid nuvarande plats.
Jag har pratat med Byggansvarige och skickat bilder och beklagar sig för det inträffade och han kommer på onsdag för att titta på detta.
Min fråga är nu:
- Skall jag ta hit en oberoende besiktningsman innan/samtidigt som byggaren kommer
på onsdag?
- Vad kan jag begära för ersättning?
- De måste väl fixa till allt som har blivit fel och komplettera med spolrör och sandfång
som helt har saknats?
- Har jag rätt att anlita någon annan firma men att de som gjorde felet får betala?
- Har jag rätt till ersättning för allt eget slit jag har lagt ned, och kostnaderna för spolbil.
- Har jag rätt till ersättning för kläder och möbler som har blivit förstörda av avloppsvattnet?
- Kan husgrunden tagit skada av att ha stått i vatten i tre år?
- Skall jag koppla in mitt försäkringsbolag redan nu, eller skall jag vänta in vad han säger
onsdag?

/ Kai
 
Hej

Om du har kommunalt vatten så brukar det vara förbjudet med stort F att koppla sin dränering och dagvatten ledning till det.Det som händer är just det du skrivit.
Jag tror att man nog ska skratta sig lycklig om det bara är ens eget hus som drabbats.
Ersättningskraven från kommunen är nog inte att leka med om det uppdagas..
Det normala är att man leder dränerigen till en stenkista.På vägen till stenkistan sätter man en uppsamligsbrunn så att man kan se om det är ett ständigt flöde av vatten.Detta för att kunna sätta en pump i brunnen och pumpa dräneringsvattnet ner i dagvattenledningen.
Dagvatten ledningen brukar antingen vara ansluten till en kommunal dagvattenledning och det är inte samma som avloppet alternativt har man en stenkista eller ett perkuleringsmagasin.
Ett tips är att läsa lite här http://www.isodran.se/ om dräneringar och syften med det,.
Grundregeln är att ALDRIG ALDRIG koppla samman dränering,dagvatten eller avlopp på något annat sätt det jag skrev ovan.
.Fredrik
 
Redigerat:
Oavsett om det är lagligt eller inte så skall väl jobbet ändå utföras på rätt sätt, och avloppsstoppet har ju inget med dräneringen att göra eftersom den inte ens var ansluten till avloppet. I våran kommun är det tillåtet att koppla dräneringen till avloppet då det inte finns dagvattenledning i vårat område.
 
ok.Hur som helst jag skulle då aldrig koppla ihop dom med risk för att man får in gråvatten bakvägen i dräneringen med stopp och sabbad dränering som resultat.Problemet är att det inte är jättebra att spola en dräneringen heller då man "dränker" grunden i vatten.Hur är det med takavvattningen ?.Sitter den ihop med dräneringen? Isåfall är det dubbelfel.Jag tycker att en besiktningsman är rätt väg att gå.
Fredrik
 
Har man bara ett avlopp så är det väl givet att dräneringen är kopplad i samma , problemet är ju att de har tryckt en slang invändigt i avloppsröret och det är förbjudet så tag ut ansvarig från kommun samtidigt med firman som har gjort den skarvningen så måste det lösa sig för dej.
 
Jag hävdar med en dåres envishet att man aldrig ska koppla ihop dräneringen med någonting just för risken att få in vatten bakvägen.Det lilla som ska komma i dräneringen tar en liten stenkista hand om.
Fredrik
 
Det är 2 olika saker.
Avloppet så som det beskrivs av TS är ju rent fusk och ska självklart göras om och göras rätt utan kostnad för TS.
Håller med Fredrik Å om dränering, koppla inte det till avloppet! finns bara nackdelar med ett sånt förfaringssätt. Har Ni inte nån dagvattenledning så dra en egen för dräneringen ut till en stenkista, så gjorde vi när vi bara hade V/A kommunalt.
 
Till en dränering går väl fler hundratusen avlopp kanse 1miljon i dag som har 2 eller 3 kammars brunn idag stenkista andvänder man väl när man har byggdt på fel ställe så man kan inte sänka grunvattennivån för då blir det sättningar så det är en kompromiss med grundvattennivån och fel planering av bostasområde,förr begrep man att man skulle bygga på höga partier men nu gäller bara om det är bra läge och då får man ta till sådana lösningar som stenkista.
 
Rottis skrev:
- Skall jag ta hit en oberoende besiktningsman innan/samtidigt som byggaren kommer
på onsdag?
- Vad kan jag begära för ersättning?
- De måste väl fixa till allt som har blivit fel och komplettera med spolrör och sandfång
som helt har saknats?
- Har jag rätt att anlita någon annan firma men att de som gjorde felet får betala?
- Har jag rätt till ersättning för allt eget slit jag har lagt ned, och kostnaderna för spolbil.
- Har jag rätt till ersättning för kläder och möbler som har blivit förstörda av avloppsvattnet?
- Kan husgrunden tagit skada av att ha stått i vatten i tre år?
- Skall jag koppla in mitt försäkringsbolag redan nu, eller skall jag vänta in vad han säger
onsdag?
/ Kai
Få konkreta svar på dina frågor...
Ja, jag tycker du ska ta dit en oberoende besiktningsman och det är nog inte fel om denna kan komma samtidigt.
Du bör begära ersättning för alla olägenheter som har uppstått pga detta.
Tror inte du i detta läget kan begära att någon annan firma gör jobbet. Men du har ju fog nog att misstänka fler fel i de jobb de gjort; dvs. det kanske vore klokt med några stickprov till på strategiska platser.
Ja, du ska i vart fall begära ersättning för förstörda ägodelar (har du fått ut från försäkring så prata med försäkringsbolaget först). Det är ganska uppenbart vad dessa översvämningar berott på.
Tror inte husgrunden tagit skada av detta, men besiktningsmannen kan nog svara bättre på det.
Vet inte riktigt hur försäkrningsbolaget hanterar en sådan här sak, den ev. ersättning som de betalat ut till dig kommer de att kräva företaget på skulle jag tro som de förhoppningsvis har egna försäkringar som täcker...

Har du kvar beställning/överenskommelse/kontrakt från när jobbet gjordes så kan det vara en bra idé att se vad som står där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.