Vi köpte en solenergianläggning förra året som togs i drift under början av våren detta året. Med anledning av att det blev så gynnsamt avdragsmässigt att även köpa ett batteri valde vi att köpa till det minsta, 5 kWh. Säljaren sa då att det inte är någon nackdel att bygga på batteriet efter hand, det skulle inte bli nämnvärt dyrare och i vårt fall hade vi inte kunnat nyttja gröna avdraget till fullo om vi valt ett större batteri.

Nu när vi närmar oss ett nytt år började jag höra mig för hos leverantören vad det kostar att bygga på med en till batterienhet om 5 kWh. Offerterna man får bakas allt ihop till en klump och det står i princip bara nyckelfärdig anläggning och sedan ett pris så där kan man inte läsa ut vad batteriet kostade i första anläggningen men eftersom jag hade offert på både en anläggning med batteri och en utan batteri, i övrigt identisk, så visste jag att pris för batteri, nyckelfärdigt, utan grönt avdrag var drygt 65 700 kr.

Jag målade därför upp en bild för mig själv att priset borde landa på cirka 40 000 kr utan avdrag. Fick dock en smärre chock när jag fick se priset de vill ha, 82 717 kr utan avdrag.

Jag kollade runt lite hos olika näthandlare och där fanns samma batteri som jag har för 45-50 000 kr. Batterienheten kostade 30-35 000 kr när man köpte den för sig och kontrollenheten runt 15 000 kr. Med de priserna som grund kan man tycka att 65 700 kr vid första tillfället var ganska rimligt men hur de kan ta 82 717 kr nu är helt uppåt väggarna. Installationen är betydligt enklare än vid första tillfället nu när allt är framdraget och förberett. Ett 10 kWh batteri kostar strax under 90 000 kr och 15 kWh cirka 125 000 kr.

Man är dessutom helt i händerna på dem eftersom att deras garantier inte gäller om man skulle köpa från någon annan och det går inte resonera om priset, det är satt pris som gäller.

Mina tankar går som så att detta är grovt avdragsfusk. En privatperson kan inte göra så mycket om ett företag sätter ett överpris men det handlar lika mycket om att det gröna avdraget blir dubbelt så stort. Vad tror ni berörd myndighet tycker om hela bidraget går rätt till batterileverantören? Hade det varit rätt hade jag betalt cirka 20 000 kr för batteriet och det gröna avdraget betalt ungefär lika mycket. Nu offerera de som att jag ska betala allt (ca 40000 kr) och de tar hela gröna avdraget själva.
 
  • Gilla
  • Wow
Rajjor och 4 till
  • Laddar…
Vad får du för 82717kr brutto ?
Batterilagring bygger man oftast (alltid) i moduler, i detta fallet om 5kw moduler. Skulle oftast kunna likna det vid Lego-byggande. Det borde bara vara för någon att lyfta upp en eller flera batterimoduler ovanpå befintligt batteri och kontrollmodul. Bör troligen ta max 1h om nissen ska dricka lite kaffe och snacka lite skit under tiden också samt därtill lite körersättning.

Vad har du för växelriktare och batterilagring idag ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vad får du för 82717kr brutto ?
Batterilagring bygger man oftast (alltid) i moduler, i detta fallet om 5kw moduler. Skulle oftast kunna likna det vid Lego-byggande. Det borde bara vara för någon att lyfta upp en eller flera batterimoduler ovanpå befintligt batteri och kontrollmodul. Bör troligen ta max 1h om nissen ska dricka lite kaffe och snacka lite skit under tiden också samt därtill lite körersättning.

Vad har du för växelriktare och batterilagring idag ?
Jag får en nyckelfärdig "legobit". En modul inklusive installation, reseersättning och frakt kan man säga.

Batteriet är Huawei LUNA2000 5 kW och växelriktaren är en Huawei-SUN2000-10KTL-M1. Tanken är att utöka batteriet till 10 kWh
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
LTKarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ser det nu också.
Men det är lite skillnad mellan 35.000kr och 72.000kr. 37.000kr kan det inte kosta i installation+resa+något buntband och någon skruv m.m..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ser det nu också.
Men det är lite skillnad mellan 35.000kr och 72.000kr. 37.000kr kan det inte kosta i installation+resa+något buntband och någon skruv m.m..
Nej, precis. Och ska man vara petig var det 82 717 kr så nästan 48 000 kr för installation+resa+förbrukningsmaterial+frakt m.m.

Så att priset är orimligt är det inget tvivel om. Men frågan är om man kan få rätt myndighet att reagera på att de får betala dubbelt för mycket i grönt avdrag.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Nej, precis. Och ska man vara petig var det 82 717 kr så nästan 48 000 kr för installation+resa+förbrukningsmaterial+frakt m.m.

Så att priset är orimligt är det inget tvivel om. Men frågan är om man kan få rätt myndighet att reagera på att de får betala dubbelt för mycket i grönt avdrag.
Helt säker på att det bara är 1st batteri modul på 5kw och inte 2st ?
 
M mortimer skrev:
Helt säker på att det bara är 1st batteri modul på 5kw och inte 2st ?
Det var det första jag påpekade gällande offerten, att jag var intresserad av en och inte två styck. Men det var priset för en..
 
  • Gilla
JohnPaul2 och 2 till
  • Laddar…
Vilken installatör har installerat hos dig ?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vilken installatör har installerat hos dig ?
Jag är inte intresserad av att hänga ut någon nu. Det jag vill är att få tillgång till verktyg som kan ge mig möjlighet att påverka för rätt offertpris.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
K
Det dom behöver göra är att lyfta och stoppa dit ett batteri till. Sedan koppla in. Eventuellt förlänga/byta någon kabel. Ska nog gå att stoppa dit två moduler upp till 15kw.

Sedan behöver dom se till att befintliga batteriet har tillräckligt låg laddning innan inkoppling. Men det kan man ju skriva som en klausul i offerten att du ska ansvara för. Och du kan ju skicka bild på anläggningen så att det inte är något som är konstigt som att de behöver flytta batteriet tex.

Så restiden, kilometer och två-tre arbetstimmar. De vill ha lite marginal om det strular.

Om det första batteriet är över en viss ålder så har jag hört att det inte går att länka samman på samma BMS. Men det är kanske inte Huawei, kan vara något jag hört om annat fabrikat.
 
  • Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Det stora bidragsfusket är ju att privatpersoner betalar 60kkr (överpris) för 5kWh batteri och snuvar staten på 20-40kkr (genom högre bidrag även för hybridriktaren).

Att staten inte har några prestandakrav såsom svarstid vid stabilisering, mängd kräm man kan ta ut, max kr/kWh lagring gör ju inte saken bättre...

Värdet för samhället är knappt nån enstakatusenlapp per år under dom 10år batteriet håller.

Satsa på V2G så att batterierna är på iaf 60kWh och kan leverera kräm som matchar husets säkring...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Hur lång garanti har du? Är den värd att överbetala för?
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur lång garanti har du? Är den värd att överbetala för?
Tio år på batteri och växelriktare. På panelerna är det 25 år men jag har inte fått klarhet i om all garanti sägs upp om någon annan bygger på batteriet eller om det bara är batteriets garanti.

Ser dock inget värde i att överbetala överhuvudtaget. Det går egentligen inte att räkna hem ett batteri heller utan det är mest för nöjet att behålla energin man får fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.