Hej!

Har ett "garage" i en del av ladan med betonggolv som jag hade velat isolera, men utan att köpa massa grejer.

Finns frigolit ca 15cm tjocka från förra ägarens renovering av stallet. Tänkte om jag kan sätta upp dessa frigolitbitar mot väggarna för att isolera? Det är vanliga plank-väggar eller vad man ska säga. Vore ju lättare att visa på bild, men idén kom till mig nu med frukostkaffet.

Vad behöver jag göra för att det ska bli så rätt, med så lite rätt grejer som möjligt?

Tänker mig plast - frigolit - kartong

Räcker det? Tanken är att det ska renoveras ordentligt till nästa vår, vill bara isolera nu för vintertiden så det inte blir för kallt där inne.
 
  • Skiss av en lada med måttangivelser och markerade dubbeldörrar, tänkt för diskussion om isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering hjälper ju inte mot kyla, utan du måste ju ha en värmekälla. Å har du en värmekälla så kommer kondensen som ett brev på posten. Det avhjälper man med ventilation.
Så har jag fått lära mig iaf.
Men ja, du kan isolera med frigolit. Lär ju hjälpa lite iaf. Sen om det är rätt eller ej, får nån annan svara på.
 
Jag skulle limmat dem direkt mot plankvägg mha vanligt fogskum. Några mindre klickar på stora ytan samt tunna strängar på kortsidor. Pressa/fixera under härdning. Det behövs varken plast el kartong.

Jo isolering hjälper mot kyla. Det blir mindre svängningar i temperatur även utan värmekälla.
 
surris
Har du ingen värmekälla så är det i princip meningslöst. Du kanske får lite gratisvärme från soliga dagar som orkar hålla sig kvar en stund inne med hjälp av isoleringen,

Det är ju inte optimalt ur brandsynpunkt att ha cellplast utan brandskydd. Förutsättningarna är helt avgörande för hur det kommer att funka ur fuktsynpunkt.
Du behöver ine ha nåt annat än cellplasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.