Hej! För 3,5 år sedan lät vi en byggfirma med våtrumscertifikat totalrenovera om vårt badrum.
Kakel på golv och 10 cm upp på väggarna samt hela väggarna i duschen. På resten av väggarna körde vi träpanel. Än så länge allt bra. Sen installerade de även en vägghängd toalett, väggen breddades och armaturen byggdes in. Här kommer problemet som jag blivit varse om nu i efterhand tittade på gamla bilder och har jag lärt mig lite mer än vad jag kunde på den tiden.

Armaturen till toaletten ligger utanför våtrummet, alltså innbyggd i väggen med trä åt alla håll. Blir det en läcka så finns det inget våtskikt som stoppar samt att jag inte märker en mindre läcka. Som jag har lärt mig i efterhand ska det vara våtrum bakom hela armaturen, samt så ska det vara springa i kaklet inder toaletten så man ser att ev läckande vatten som rinner ut.

Frågor;
1 Kan jag efter 3,5 år kräva att firman gör om jobbet (hantverksformuläret 09 skrev vi)

2 Om det skulle bli en läcka, är jag ansvarsfri gentemot försäkrningsbolag? Jag skrev avtal, fick kopia på våtrumscert, då borde väl jag gå fri? Om det blir en läcka, kan försäkringsbolaget gå direkt på firman (och deras försäkringsbolag) som gjort jobbet?

3 Kan man rätta till detta utan att behöva göra om allt våtskickt? Ex bryta upp nischen utan att skada våtskicktet och göra ett eget våtrum intill det andra med ett eget avlopp för ev läckande vatten?

Badrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
När det gäller möjligheten att få firman att göra om och göra rätt, så tror jag att du rent formellt kan ha rätt till det. Beror nog lite på hur avtalet är formulerat. Men det är risk att uppförsbacken att få rätt är för lång och brant.

Blir onekligen lite nyfiken på vilka företag som varit inblandade, det finns ett flertal företag från din sida av landet som utmärkt sig i andra trådar här.

I princip så går det att få till en godkänd installation genom att tätskikta inne i utrymmet (med bortmonterad toa fixtur), det beror givetvis lite på hur det ser ut, vad som går att komma åt osv.
 
Vad gällande din hemförsäkring så har de flesta stora bolag regeln att det skall vara byggt fackmässigt. De strutar i intyg och annat, om man klarar av att bygga fackmässigt så är det ok om du gör det själv.

Men min erfarenhet är att det beror mycket på skaderegleraren och är lotteri. Så om du får tag i en med empati så kanske dina intyg funkar.....

Om det inte blivit en skada så gör det bästa av det du kan. Du kan ju ring företaget o kolla om de kan hjälpa dig. Finns de kvar?
 
Redigerat:
hempularen skrev:
När det gäller möjligheten att få firman att göra om och göra rätt, så tror jag att du rent formellt kan ha rätt till det. Beror nog lite på hur avtalet är formulerat. Men det är risk att uppförsbacken att få rätt är för lång och brant.

Blir onekligen lite nyfiken på vilka företag som varit inblandade, det finns ett flertal företag från din sida av landet som utmärkt sig i andra trådar här.

I princip så går det att få till en godkänd installation genom att tätskikta inne i utrymmet (med bortmonterad toa fixtur), det beror givetvis lite på hur det ser ut, vad som går att komma åt osv.
Jag väntar nog med att nämna några namn förrän jag vet om de kommer åtgärda felet :)
Jag får kolla med dem och se om de kan tänka sig att lösa ett separat tätskikt runt armaturen. Tack!
 
Byggis1976 skrev:
Vad gällande din hemförsäkring så har de flesta stora bolag regeln att det skall vara byggt fackmässigt. De strutar i intyg och annat, om man klarar av att bygga fackmässigt så är det ok om du gör det själv.

Men min erfarenhet är att det beror mycket på skaderegleraren och är lotteri. Så om du får tag i en med empati så kanske dina intyg funkar.....

Om det inte blivit en skada så gör det bästa av det du kan. Du kan ju ring företaget o kolla om de kan hjälpa dig. Finns de kvar?
Jo de ska nog finnas kvar och har växt sig större, så de borde vara intresserade av att göra rätt för sig tycker man.

Låter ju skrämmande med försäkringsbolagen, då måste man ju kunna en hel del själv även om man tar in hantverkare med behörigheter. Gäller ex samma för el, om huset skulle brinna ner om 5 år för att elektrikern kopplat fel? Eller bjälklagen skulle brista för att snickarna satt in för klena bärlinor? Eller gäller det bara våtum kanske?
 
Ja försäkringsbolagen är nyckfulla. En släkting råkade ut för en vattenskada i ett nyköpt hus. Förre ägaren hade gjort en sor renovering av hela huset.

Just badrummet hade kostat ca 500 000, enl. kvitton. Ett avloppsrör modell, "mycket gammalt" hade lämnats kvar, det gick i det sänkta taket, till en toa på våningen ovanför, även den nyrenoverad. Detta mycket gamla rör började läcka, och hela badrummet blev förstört.

Jag tittade på det och antog att detta tar aldrig förs. bolaget. Det var en hel del icke fackmannamässiga detaljer, avloppsrör som kom upp för nära väggen, upphöjd dusch, så golvbrunnen låg 10cm högre än golvet osv.

Men bolaget tog skadan utan att knorra, dvs det gamla röret som läckte tog de inte.
 
En uppdatering i detta ämne.

Väntade lite med att reklamera till nu i våras då jag ville få mitt nya badrum i tillbyggnaden klart, så jag inte skulle stå utan. Firman återkopplar inte min reklamation. Dock när jag kollar runt med mina nuvarande kakelsättare och rörmokare så var det tydligen lite ovisst med detta för runt 4-5 år sedan, reglerna var lite otydliga, möjligen också för att jag har panel på den sidan och inte helkaklat, då var det tydligen ännu rörigare. Sen har jag inte legat på dem heller för jag känner att jag inte riktigt orkar med att få det uppbrutet och omgjort just nu.
Det positiva är att jag renoverar hallen utanför just nu, och kan se in bakom toaletten från hallen, torr och fint än så länge. Har köpt en batteridriven läckage-varnare och lagt bakom samt kommer sätta en inspektionslucka i hallen. Så är jag förberedd om något skulle hända i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.