Hej!
Vi har precis låtit hantverkare lägga klinkers (30x60, smal 2mm fog) I köket, och de har satt minst 8-10 plattor inte I våg. Dvs de har tryckt ner för mkt I ena kanten o för lite I andra. Kategoriskt tryckt för mkt på den sidan närmst hantverkaren. Resultatet är att plattorna lutar, och sticker upp 1,5-3mm på ena långsidan. Stör ihjäl mig när man går i köket och man stöter i tårna eller står på en kant hela tiden.

Under klinkers är det 12mm flytspackel, samt vattenburen golvvärme (som ej är inkopplad ännu).

Då är min fråga: kan en duktig plattsättare byta dessa plattor utan att skada underliggande flytspackel, eller de plattor runt omkring? Är det risk för att det följer med stora bitar av flytspacklet upp?
Vi måste sätta nya till varje pris!

(på nätet kan man hitta videos på Youtube o andra beskrivningar där det går hur lätt som helst för en murare att spräcka en kakelplatta, mejsla bort fix o sen sätta ny platta. Men jag undrar hur lätt det egentligen är)
Löser jag inte tvisten med hantverkarfirman så kanske jag gör det själv, eller tar in en erkänt duktig plattsättare.

Era erfarenheter och tips uppskattas verkligen! Stressad nu.
 
Hej.
Ligger det ingen fuktspärr så ska det vara möjligt att åtgärda detta. Det bör du dock ta med din hantverkare.
 
Eventuella skador i flytspacklet är det bara att fylla igen med lite fix när man sätter nya plattor. problemet är, som sagt var, eventuellt tätskikt, men det verkar ni inte ha.
 
Det finns normer för hur mycket de får sticka upp, inom ramen för fackmannamässigt. Tror att 3mm är klart för mycket, 1,5 kanske är OK.
 
Är du säker på att plattorna är 100% plana?. Klinkers kan vara krokiga, både uppåt och neråt, dessutom kan de vara skeva. Stora plattor är svårare att lägga än mindre. Vem har tillhandahållit plattorna, du eller "plattis"?. Är dom köpta på ett billigt byggvaruhus?.
 
useless useless skrev:
Eventuella skador i flytspacklet är det bara att fylla igen med lite fix när man sätter nya plattor. problemet är, som sagt var, eventuellt tätskikt, men det verkar ni inte ha.
Nej inget tätskikt, det stämmer. Endast primer på flytspackel för att fixet ska få rätt förutsättningar att fästa. Så det behöver man pensla på innan nya plattor såklart.
 
V vedklyv skrev:
Är du säker på att plattorna är 100% plana?. Klinkers kan vara krokiga, både uppåt och neråt, dessutom kan de vara skeva. Stora plattor är svårare att lägga än mindre. Vem har tillhandahållit plattorna, du eller "plattis"?. Är dom köpta på ett billigt byggvaruhus?.
Det är Bricmate Norrvange. Köpta på Golvpoolen. Bedömer dem som bra kvalitet mtp det priset och Bricmates profil som företag, men jag ska ta en noggrann titt på de skivor vi har kvar.
 
K
F Fixarns_pöjk skrev:
Det är Bricmate Norrvange. Köpta på Golvpoolen. Bedömer dem som bra kvalitet mtp det priset och Bricmates profil som företag, men jag ska ta en noggrann titt på de skivor vi har kvar.
Bricmate Norrvange är dyrt och fint, men dom är precis som alla andra granitkeramik behäftade med att vara något krokiga, har du inte lagt dom i halvförband så ska det inte märkas, men är det lagt i halvförband (vilket inte är rekommenderat) så finns det en risk att man får lite fogsprång.

Lägg två plattor mot varandra, slitskikt mot slitskikt så får du känsla för hur krokiga dom är. Ibland går det att sätta snurr på den övre.
 
  • Gilla
Chewys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.