Hej!

Var i rivartagen i helgen och fick bort rätt mycket i vår nyinköpta sommarstuga.

Stugan står på plintgrund, byggdes 1964. Ska helrenovera hela stugan.

Jag har börjat i ett sovrum rev bland annat bort spånskivor på väggarna. Rev även bort en innervägg till nästa sovrum.

Konstaterar att de måste ha byggt bjälklaget först och sedan lagt furugolv på hela ytan. Furugolvet går alltså under ytterväggarna!?

Jag vill riva bort golvet och isolera upp det ordentligt samt få dit ett snyggare golv.

Någon som varit med om att golvet dragits under ytterväggarna? Törs jag kapa längst med väggen?

Jäkla skitvirke i väggarna dessutom. inte ens 45*70. Var ca 65 breda.

Hur hade ni gjort?
 
Kan det inte vara så att det är tiläggsisolerat inifrån? Eller att man har satt dit en skiva extra i efterhand vid nån renovering?
Kan du prova att bryta bort en golvplanka för att se hur långt in under väggen den går, det kanske bara är 10-20mm?

Om golvet mot all förmodan skulle gå in längre så får du kapa längs med väggen och lägga i nya reglar i bjälklaget att lägga det nya golvet på.
 
Det är original golvet. Har tagit bort alla skivor på väggarna så jag ser isolering i hela rummet. Furugolvet går in under underliggaren till väggreglarna. (Heter det så?)

Ej testat att såga av nån golvbräda för att bryta upp.

Ingen som varit ut för liknande konstruktion?

Vågar man såga av?

Eller ska jag ge upp att isolera golvet mer och lägga ett nytt golv ovanpå det gamla?

Hatar att göra något halvdant...
 
Det förekommer att man på enklare hus som äldre sommarstugor byggde bjälklag och spikade råspont, efter det satte man sedan väggarna.
Och du behöver ju inte kapa inne vid väggen, det går ju att skjuta in isolering en bit. Så återställer du med samma tjocklek på golvmaterial blir det inga problem.
Men såga upp så du ser hur det är konstruerat och hur det ser ut, finns det t.ex. en blindbotten men det kanske du ser underifrån i grunden.
 
Konstruktionen i min 5 år gamla friggebod är likadan, golvsponten ligger under väggarna. Fördelen är att du då slipper en extra stödregel utöver bjälklagsramen. Nackdelen har du ju stött på... Men det ska väl inte vara något problem att såga av golvbrädorna jäms med väggarna oavsett hur långt in under väggarna brädorna går tänker jag. Vad kan hända?

En fråga: Är det helt omöjligt att låta golvbrädorna ligga och isolera neråt istället?

Vad gäller dimensionen på väggreglarna så var det likadant i väggarna på min stuga från 50-60tal. Tror de är typ 55x75 eller något liknande, +/- 10 millimeter dessutom. Vet inte när man började med standarddimensioner på brägårdarna men det var säkert inte så noga på den tiden. Behöver ju inte vara fel på själva virket för det. Det enklaste är väl att komplettera med en ny regel bredvid den gamla, för att få "rätt" djup på väggen för isoleringens skull. Gäller ju om du ska använda skivor. Kör du lösull spelar det kanske mindre roll....

edit: Inser att jag kanske missförstod. Jag tolkade det som att du skulle såga bort golvet och höja det för att få plats med mer isolering... Men du menade säkert att du vill ta bort den gamla isoleringen och ersätta den med ny, bättre?
Tja, då kvarstår frågan; går det att göra underifrån? Då slipper du riva upp golvet.
Om det inte går; såga upp golvet och byt isolering. Skruva fast en extra stödregel längs ytterväggarna och lägg sedan nytt golv på dessa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.