Ska börja lägga ett Baseco "modern furu natur" golv (parkett) i mitt nya hus. Det logiska säger ju att jag ska lägga golvet vertikalt, med ljuset. Men magkänslan är inte riktigt i samklang med logiken.. Vad säger ni?

Magkänslan baseras då på var dörrarna är, och var du kommer in i varje rum.

Blir marmoleum eller liknande i kök, klinker el liknande i hall.

Alternativ 1:
Planritning av ett hus visar två alternativa riktningar för parkettgolv i rummen, markerat med linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2:
Ritning av ett hus med två olika mönster för parkettgolvvisning i rummen, markerat med linjer och bokstäverna G och L.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle valt alternativ 1, alltså med ljuset.
Som jämförelse kan jag visa hur vi har gjort i vårt hus.
Bokparkettgolvet ligger här vertikalt, med ljusinsläppet från SSV och NNO enligt pilen.
Samma golv i hela huset, utan trösklar, utom i duschrum och tvättstuga:
Ritning över enplanshus med pil som visar ljusinsläppets riktning från SSV till NNO genom bokparkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torrfura
  • Laddar…
alternativ 1
t
 
  • Gilla
Torrfura
  • Laddar…
BirgitS
Jag röstar också på alternativ 1, förutom att det är ljusets riktning så är det också den riktning man i huvudsak går i när man väl är inne i ett rum.
 
Om gavlarna är på höger och vänster sida hadde jag tagit alternativ 2!
Tycker att det med ljuset ska man inte bry sig om.
finns inget mer störande än när man kommer in i ett hus och golv och tak går åt fel håll!
Det blir ju automatiskt som jag tycker i ett hus där golv och tak sitter fast i golvbjälkar och takstolar.
 
Nr 1
 
K Kvarnapajken skrev:
Om gavlarna är på höger och vänster sida hadde jag tagit alternativ 2!
Tycker att det med ljuset ska man inte bry sig om.
finns inget mer störande än när man kommer in i ett hus och golv och tak går åt fel håll!
Det blir ju automatiskt som jag tycker i ett hus där golv och tak sitter fast i golvbjälkar och takstolar.
Så är det, gavlarna på höger/vänster och innertak ligger som i alt 2, takstolarna som alt 1 och betongbjälklag... fan va klurigt, tänkte inte ens på det där med tak vs golvriktning. Var ett tag inne på att göra innerhall som alt 2, resten alt 1...
 
Bästa lösning: Alt 1 och gör om innertaket
Realistiskt: Alt 2
 
K Kvarnapajken skrev:
Tycker att det med ljuset ska man inte bry sig om.
Finns inget mer störande än när man kommer in i ett hus och golv och tak går åt fel håll!
Det låter lite "gammaldags".
Numera sättare man väl alltid glespanel under takstolarna.
Och glespanelen går alltså längs huset, alltså från gavel till gavel, så takpanelen sätts normalt parallellt med golvet i alternativ 1.
Så är det i alla fall i vårt hus som jag visade i #2. Det är byggt år 2010.

Och nej, strunta inte i ljusets riktning! Det skall ju se snygg ut också när solen är uppe!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter lite "gammaldags".
Numera sättare man väl alltid glespanel under takstolarna.
Och glespanelen går alltså längs huset, alltså från gavel till gavel, så takpanelen sätts normalt parallellt med golvet i alternativ 1.
Så är det i alla fall i vårt hus som jag visade i #2. Det är byggt år 2010.

Och nej, strunta inte i ljusets riktning! Det skall ju se snygg ut också när solen är uppe!
Absolut blir det så om man glesar därför man får dubbelglesa om man ska ha trätak! Fick jag göra hemma :giggle:
Och har aldrig upplevt det fult med ljuset i gammla hus där det är riktigt :giggle:
Men smaken är som baken båda alternativen är ju rätt kan man ju säga
 
Förstår att det inte är "riktiga plank" i meningen att det faktiskt ligger på bjälklag men någon som vet hur ett hus brukar vara byggt skulle valt alt2 av anledningen bjälklaget normalt i 99% ligger kortaste längden av huskroppen och i gamla hus på en hjärtvägg. Alt2 skulle för mig kännas "rätt". En smaksak förstås..
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Och i många hus som jag har varit med och byggt så är det utritat parkettriktning åt det hållet som jag gillar.
Men som sakt det är ju en smaksak vilket man tycker är snyggast och om man tycker att ljuset påverkar så mycket.
Och sedan tror jag inte att många privatpersoner tänker som jag att det blir fel håll pga husets uppbyggnad :giggle:
 
Intressanta diskussioner, vet inte om jag blev så mycket klokare dock :rofl:
Huset är byggt -65, innertaket, panelen ovanför detsamma, sitter alltså som i alt. 2.

Det får nog bli alternativ 2 trots allt, då kan jag dessutom göra en snygg övergång mellan hall och vardagsrum med en vertikal längd i öppningen...
 
T Torrfura skrev:
Intressanta diskussioner, vet inte om jag blev så mycket klokare dock :rofl:
Huset är byggt -65, innertaket, panelen ovanför detsamma, sitter alltså som i alt. 2.

Det får nog bli alternativ 2 trots allt, då kan jag dessutom göra en snygg övergång mellan hall och vardagsrum med en vertikal längd i öppningen...
Hehe blir lätt så!
Men när innertaket går åt det hållet så kan jag tillochmed tänka mig att dom som rösta på alternativ 1 ändrar sig.
För då känns det ju ännu mer konstigt att ha tak och golv åt olika håll!

Hoppas du blir nöjd med ditt val är ju du som ska bo där! annars får du bara riva upp allt och ändra när du har ångrat dig:p
 
Och jag som trodde att jag skulle få det enkelt för mig att lägga efter innertaket. De har gjort som jag skrev i första inlägget, lagt innertaket i innerhallen vertikalt, alltså som alt 1, övriga rum har innertaken som alt 2...

Snurrigt! Hur fasen gör jag nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.