Hej! Jag har läst runt lite grann och förstått det som att man inte ska måla väggarna innan slipning av golv då väggarna tenderar att bli så dammiga att man i värsta fall kan tvingas måla om dom. Men! Nu är det så att jag antagligen inte kommer få någon slipning gjord de närmsta veckorna av diverse olika anledningar, men jag har fortfarande möjlighet att få lite målning gjord. Är det okej att grunda väggarna med en strykning, sen slipa, och sen tvätta rent och måla en andra gång? En andra fråga. Jag har hört folk säga att dom grundat sen slipat pga att det är besvärligare att få bort damm från spacklet än målad yta, men här ska det målas på ren papperstapet. Är det besvärligare att få bort dammet från en omålad papperstapet eller målad sådan? Notering: om det är betydligt enklare/bättre att inte ha målat ngt ö.h.t innan slipning kör jag givetvis på detta. Jag tänker mest att det kan vara värt att grunda o spara lite tid om det inte är ngn nämnvärd skillnad mellan dom två valen. Tack på förhand, Olof
 
Hej

Jag vart uppe i en lägenhet häromleden och medan jag la parkett så var målaren där och målade om rum för rum samt när jag gått sprut målade köksinredning och dörr foder.

Dagen efter när jag var där igen så var golvsliparen där. Så det var inga problem.
Visst nu hade sliparn nya maskiner som inte dammade lika mycket som 80 talets varianter

Men det ska inte vara några problem in my opinion

Fliken
 
av egen erfarenhet (tyvär) så vet jag att om det är fernissa på golvet så kan det skvätta olja, som man ibland har på, på nymålade ytor eller tapeter. Att det blir så dammigt att man måste måla om har jag inte varit med om eller hört talas om... har man hela dammpåsar blir det inte mycket damm, alt kolla på Bona.se efter dammfria slipare kostar lite mer men kan vara värt det i känsliga miljöer.

Mitt råd är: om du inte kan vill vänta så grunda bara, färdigmåla om du måste.
Är det inte fernissa så är det nog lungt att färdigmåla.
Ska du lacka golvet så brukar man vänta ca 2veckor med att lägga ut mattor, mitt råd om man ska in direkt är att täcka golvet utan att tejpa och ta ut pappen så fort man är klar, även över natten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.